Barneveldse Krant: ,,Gemeenteraad snapt het niet zo goed''

ramen wassen2vrijdag 03 november 2006 15:56

Het Barneveldse gemeentebestuur heeft onvoldoende gebruik gemaakt van de ruimte die de regels voor Europese aanbesteding van huishoudelijke zorg bieden, beweert directeur Tom van den Belt van de Hervormde Diaconale Stichting (HdS).

Die uitgesproken mening vraagt om een toelichting. Hier spreekt de zwaar teleurgestelde directeur van de organisatie die een aanbesteding heeft verloren? ,,Natuurlijk ben ik teleurgesteld, maar ook boos. De enorme onrust onder mijn medewerkers en klanten had het gemeentebestuur kunnen voorkomen. Er waren wel degelijk mogelijkheden om in de selectievoorwaarden aan te sluiten bij de lokale situatie, waarbij een christelijke organisatie als de HdS meer dan zestig procent van de huishoudelijke zorg in de gemeente Barneveld levert.''

Hoe dan? ,,Het college zegt dat het niet is toegestaan om bij de aanbesteding rekening te houden met de religieuze identiteit van de aanbieder. Je mag inderdaad niet expliciet opschrijven dat je een christelijke organisatie als zorgaanbieder wilt. Maar je mag wel de doelgroep benoemen, zoals gehandicapten, maar ook streng-gereformeerden. Die laatste groep wordt zelfs als voorbeeld genoemd in een modelbestek voor deze aanbesteding van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Het gemeentebestuur had dus kunnen zeggen dat een organisatie aantoonbaar moet maken dat ze nauw aansluit bij een christelijke doelgroep.''

Bijna alle partijen in de gemeenteraad hebben tijdens een commissievergadering uitgesproken dat burgemeester en wethouders bij deze Europese aanbesteding zorgvuldig hebben gehandeld? ,,Ik heb de indruk dat de gemeenteraad het allemaal niet zo goed snapt. Op zich niet verwonderlijk, want dit is een zeer complexe materie. De HdS heeft alleen al vier dikke ordners vol papieren ingeleverd voor de aanbesteding. Wat mij bijvoorbeeld opviel was het gemak waarmee de raad akkoord ging met de afwijzing van het zogenoemde Zeeuwse model.
Het gaat dan om de keuze van Zeeuwse gemeenten voor een vaste uurprijs voor huishoudelijke zorg. Alle zorgaanbieders die deze prijs hanteren én de gevraagde kwaliteit kunnen bieden, mogen meedoen. Dat model sluit perfect aan bij één van de wensen van de Barneveldse gemeenteraad, namelijk optimale keuzevrijheid voor de klant. Op de website van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten staan de voordelen van dit model, zoals een efficiënte invoering. Je laat zo de klant kiezen en niet het gemeentebestuur. Maar er is niemand in de raad die daarop doorvraagt.''

Heeft de HdS niet gewoon met een te hoge uurprijs ingeschreven? ,,Ik omschrijf het liever als een reële prijs. Wij verlenen al meer dan 56 jaar thuiszorg in Barneveld en een flink deel van onze werknemers is ouder dan veertig jaar. Ervaren medewerkers dus, die relatief duur zijn, maar ook borg staan voor kwaliteit.
Een jonge organisatie als De Nieuwe Zorg Thuis, die nu geselecteerd is en nog maar anderhalf jaar bestaat, is een prijsvechter. Zij kunnen jonger en daarmee goedkoper personeel in dienst nemen.'' Zegt u daarmee dat jonge mensen minder kwaliteit leveren bij huishoudelijke zorg? ,,Stofzuigen doen ze misschien allebei even goed. Maar ik vraag me af of je als twintiger een goede gesprekspartner kunt zijn voor klanten die vaak tachtig jaar of ouder zijn? Dat heeft een directe link met de bestrijding van eenzaamheid onder ouderen. Barneveld investeert daar heel veel geld in. Dat aspect van eenzaamheid hadden ze bijvoorbeeld ook als kwaliteitseis kunnen opnemen. Dat zou ik heel belangrijk vinden.''

Nog even terug naar de uurprijs. Tijdens een commissievergadering deze week vroeg VVD'er Paul Vos of de HdS wel scherp is geweest met haar offerte, omdat ze er wellicht vanuit ging dat ze de huishoudelijke hulp toch wel gegund zou krijgen. ,,Ik denk dat de VVD geen idee heeft over welke prijzen we het hebben en hoe klein de verschillen zijn tussen de inschrijvers. Voor de basis huishoudelijke zorg hanteert de gemeente een maximumtarief van 14 euro per uur. Daar moet je dus nog op gaan concurreren. En bij de 'hulp bij het huishouden speciaal', zoals de gemeente dat noemt, is dat een maximum van 23 euro per uur. Zet daar maar eens een uurloon van een loodgieter of timmerman naast. De VVD suggereert volstrekt ten onrechte dat de HdS heel duur is.''

De HdS biedt volgens het gemeentebestuur te weinig werkplekken voor mensen met een uitkering. Dat was één van de voorwaarden bij de aanbesteding. Hoe kan dat? ,,Daar is een heel goede reden voor. Om die mensen in dienst te nemen, moet ik personeelsleden ontslaan. Dat is natuurlijk van den gekke. Voor een zorgaanbieder die nieuw is in Barneveld, is dit veel makkelijker, want die moet nog personeel werven. Ik beschouw dit onderdeel als pure kansongelijkheid.''

Wat hebt u geleerd van deze procedure? ,,Het gaat om jaarcontracten. Als volgend jaar hetzelfde circus losbarst, zullen wij als HdS de gemeenteraad vooraf informeren om hen te helpen bij een juiste keuze van de gunningsvoorwaarden. Ik heb van diverse raadsleden al gehoord dat ze een volgende keer veel scherper zullen zijn. Deze uitslag had niemand verwacht, ook de gemeenteraad niet.''