Barneveldse krant: ‘Rotonde bij Van Wijnbergenlaan’

Annelies vd Kolk en TK bij Stationsweg 800woensdag 24 januari 2007 16:38

BARNEVELD - Plaatselijk Belang Barneveld en Plaatselijk Belang Voorthuizen pleiten samen voor een rotonde op de Stationsweg in Barneveld, ter hoogte van de kruising met de Van Wijnbergenlaan.

Deze rotonde moet volgens beide organisaties de veiligheid waarborgen voor overstekende fietsers. Provincie Gelderland pleit ervoor de bebouwde komgrens op te schuiven, nu mag op deze plek nog 80 kilometer per uur gereden worden. ,,Voor ons is dat nog niet ingrijpend genoeg”, zegt Martin Schuit, secretaris van Plaatselijk Belang Voorthuizen. ,,Dagelijks fietsen hier ongeveer duizend scholieren uit Voorthuizen langs deze plek. Ze nemen vaak onnodige risico’s door aan de verkeerde kant de weg over te steken. Met een rotonde dwing je de fietsers om te rijden en omdat de rotonde in de bebouwde kom komt te liggen, hebben de fietsers voorrang. De automobilisten worden gedwongen af te remmen tot zo’n 30 kilometer per uur.”

Samen met Plaatselijk Belang Barneveld heeft Schuit dit voorstel per brief verstuurd naar de provincie.

Hans Willekes, verkeerskundige bij de provincie Gelderland, vindt een rotonde een mooi plan, maar veel te duur. ,,Natuurlijk is een rotonde nog veiliger, maar waarschijnlijk in de kosten niet te verantwoorden”, zegt hij. ,,We hebben in de provincie te maken met honderden vergelijkbare locaties, maar we kunnen niet zomaar overal een dure rotonde plaatsen. Kijken we naar het aantal verkeersongevallen op deze plek, dan moeten we vaststellen dat deze kruising voor de provincie geen prioriteit heeft.”

Willekes hoopt dat dit nieuwe voorstel niet tot extra vertraging van de aanpak van de kruising leidt. ,,Na een lange tijd van overleg zijn we nu zover dat we de kruising dit jaar willen aanpakken. Gaan we nu weer morrelen aan de plannen, dan kan het zo weer een jaar duren voor er echt iets gebeurt.” Volgens Schuit zijn extra kosten voor aanpak van deze kruising gerechtvaardigd. ,,Het gaat daar zo vaak bijna mis, dan moeten we toch wat over hebben voor de veiligheid van de scholieren?”, stelt hij. ,,Bovendien, het hoeft geen superrotonde te worden.”

Tjitske Kuiper, raadslid voor de ChristenUnie, steunt het plan van de twee organisaties. Zij pleitte eerder al voor een veilige kruising Stationsweg/Van Wijnbergenlaan. ,,Een rotonde maakt de kruising naar mijn idee nog veiliger, dus ik steun het voorstel ter harte. Ik merk dat er ook onder veel ouders van scholieren draagvlak is voor dit idee.”

Reacties op 'Barneveldse krant: ‘Rotonde bij Van Wijnbergenlaan’'