Hoop en vertrouwen op verplaatsing Oranjevereniging

Henk Wiesenekker
Door Henk Wiesenekker op 25 september 2024 om 22:46

Hoop en vertrouwen op verplaatsing Oranjevereniging

Reactie over het spoed interpellatiedebat

Ondanks een lange vergadering hebben we het vanavond niet over de inhoud kunnen hebben: wat is er precies gebeurd in de samenwerking met de Oranjevereniging? De oppositie was niet bereid om dit in beslotenheid te doen, zoals passend is bij een gesprek over mensen. Dat er toch een motie van wantrouwen wordt ingediend betreuren we, hier is niemand mee geholpem en zeker de Oranjevereniging niet.
Wij blijven hopen en vertrouwen dat de betrokken personen in staat zijn om de laatste hordes te nemen. Onze gemeente is gebaat bij verplaatsing van de Oranjevereniging, zodat diverse partijen perspectief hebben en vooruit kunnen kijken. Bovendien ontstaat er dan een unieke kans voor woningbouw op een mooie inbreidingslocatie.
Vanavond spraken we in de gemeenteraad over de vervelende situatie die is ontstaan in samenwerking tussen college en de Oranjevereniging in het proces om te komen tot een verplaatsing van deze vereniging. Het college heeft geconcludeerd dat in het contact ongewenst en ongepast gedrag heeft plaatsgevonden. Over deze conclusie van het college en de gekozen wijze van communicatie hierover wilde de oppositie een interpellatiedebat voeren. Dit wilden wij toestaan, net als SGP en Lokaal Belang, maar dan wel met de vorm van een besloten bespreking. Dit omdat de conclusie van het college en de inschatting om de wijze van communicatie te beoordelen alleen getoetst kan worden door ons om door te vragen wat heeft plaatsgevonden. Daarin kan het niet anders gaan dan over gedrag van individuen. Dit vindt plaats in een periode dat het college heeft aangeboden om een doorstart te financieren en er bijna een mooi blijkt te liggen. Dat proces willen we ook niet verstoren en een openbaar debat over de interpersoonlijke momenten kan daar een negatief effect op hebben.

De oppositie wilde dit gesprek niet in beslotenheid voeren en diende daarna een motie van wantrouwen tegen het hele college in. Dit is een zwaar middel, zeker omdat niemand in staat is geweest om een oordeel te vormen over de kwalificatie van ongewenst en ongepast gedrag en de daarbij gekozen communicatiewijze. Daarom besloten wij om tegen deze motie van wantrouwen te stemmen.

Wij hopen en vertrouwen dat de betrokken personen in staat zijn om de laatste hordes te nemen. Onze gemeente is gebaat bij verplaatsing van de Oranjevereniging, zodat diverse partijen perspectief hebben en vooruit kunnen kijken. Bovendien ontstaat er dan een unieke kans voor woningbouw op een mooie inbreidingslocatie.

Labels: ,