Behoud van monument

Door Jaap van de Top op 25 september 2024 om 22:31

Behoud van monument

Raadsbijdrage bij bestemmingsplan Wolweg

De ChristenUnie, wil de Zaadeest als monument graag behouden voor Stroe. Een uniek stukje geschiedenis van het drogen van denneappels waarvan de zaden weer gezaaid werden voor onze naaldbossen.

Er zijn de afgelopen jaren verschillende initiatieven geweest om de Zaadeest weer nieuw leven in te blazen maar dat is uit eindelijk niet gelukt. De Zaadeest als zelfstandig museum lijkt geen haalbare kaart er moet naar een beter verdienmodel gezocht worden. Er ligt nu een voorstel waar de initiatiefnemer de Zaadeest wil combineren met een ginstokerij die beide gebruik maken van denneappels. Een creatief idee. Waar alcohol wordt geproduceerd en geschonken en dus een horecavergunning voor nodig is. De verwachting is dat er nu meer bezoekers zullen komen. Het ginstoken is een activiteit die aan voorwaarden moet voldoen.

In overleg met de buren is het inrichtingsplan aangepast en verwerkt in dit bestemmingsplan. Over de openingstijden van de horeca is geen overeenstemming tot stand gekomen en zullen we als raad wat moeten vinden. De ChristenUnie wil geen onbeperkte openingstijden en we hebben dan de vorige keer ook een amendement ingediend met Pro’98 en BI om de openingstijden vast te leggen. Dit amendement heeft het niet gehaald en daardoor is het gehele plan afgestemd. Een plan afkeuren op niet ruimtelijke argumenten is niet sterk. Daar zal de Raad van State vast wat van vinden. Wij waren dan ook blij met de brief van de initiatiefnemer om de openingstijden, op verzoek van de initiatiefnemer wel vast te leggen in het bestemmingsplan. In lijn met het eerder ingediende amendement kunnen wij toch door met het plan.

Labels: