Onze visie op de economische visie van de gemeente Barneveld

Barneveld nog een keer vanuit de lucht (Foto Marc-Jan Trouwborst)
04_Jaap_van_den_Top_1_lowres.jpg
Door Jaap van de Top op 2 juli 2024 om 22:46

Onze visie op de economische visie van de gemeente Barneveld

De gemeente heeft een economische visie opgesteld. Ondernemers en maatschappelijke partners willen namelijk weten wat de economische koers van de gemeente is en hoe zij de samenwerking zoekt. De ChristenUnie heeft daarbij enkele vragen en opmerkingen.

Het is goed dat Barneveld als groeigemeente een economische visie heeft. De ChristenUnie herkent zich hierin. De wethouder gaf in een commissievergadering al aan dat niet alles in deze economische visie staat. Dat begrijpen we. Maar graag benoemen we enkele zaken die aandacht behoeven:
1) Mobiliteit en infrastructuur zijn belangrijke voorwaarden voor economische ontwikkeling. Hoe bereikbaar zijn onze bedrijventerreinen, om daar met auto of openbaar vervoer te kunnen komen?
2) Wat betreft het thema 'grondprijzen en circulaire economie': met het verhogen of verlagen van de grondprijs kun je als gemeente sturen op welke soorten bedrijven zich vestigen op onze bedrijventerreinen. We zouden graag zien dat bedrijven die ernst maken met de circulaire economie om zo het milieu te sparen, zich vestigen op onze bedrijventerreinen. Hoe komen we deze circulaire bedrijven tegemoet in hun ruimtevraag?
3) De totstandkoming van nieuwe bedrijventerreinen is een proces van lange adem. Voordat er een nieuw bedrijventerrein is, gaat er al gauw vijf tot tien jaar overheen. Het is dus belangrijk om vroegtijdig daarop voor te sorteren. Er is behoefte aan ruimte voor bedrijven bij Harselaar en Kootwijkerbroek. Hoe gaan we daarvoor zorgen?
4) De vraag naar huisvesting van arbeidsmigranten is groot. Het lijkt dat de 4 locaties in het buitengebied al ingevuld zijn. Daarom is het goed om hier in deze visie ook aandacht voor te hebben. Wij vragen door een motie om in de nieuw aan te leggen bedrijventerreinen ruimte te reserveren voor de huisvesting van arbeidsmigranten.
5) Netcongestie is een groot probleem. Onze fractie vindt dat het college zich moet inspannen om hiervoor met oplossingen te komen.

Labels: , ,