De menselijke maat van het RPLG

04_Jaap_van_den_Top_1_lowres.jpg
Door Jaap van de Top op 2 juli 2024 om 23:19

De menselijke maat van het RPLG

Het Regionaal Perspectief Landelijk Gebied (RPLG) biedt het uitvoeringskader voor het landelijk gebied, waarbij het onder meer gaat over de uitstoot van stikstof en fijnstof, klimaat, bodem- en waterkwaliteit en biodiversiteit. De ChristenUnie legt de vinger bij enkele zaken die niet vergeten mogen worden.

Het RPLG is ingewikkeld geworden door de verschillende opgaven wat betreft klimaat, natuur, lucht en bodemkwaliteit, biodiversiteit en transitie van de landbouw naar circulair werken. Ook de bevoegdheden hiervoor zijn verdeeld over Europa, het land, de provincie en de gemeente. Zo ligt er een stuk voor ons dat ingewikkeld is, maar waar wel alle doelen worden beschreven en een plan van aanpak om deze doelen te realiseren. Graag complimenteren we de ambtenaren die dit op een overzichtelijke manier in beeld hebben gebracht. De taak voor ons als raad is om een RPLG vast te stellen wat past bij Barneveld en waar onze inwoners zich in herkennen zodat het een plek kan krijgen in de Barneveldse Omgevingsvisie. Daarom wil ik graag de menselijke maat in dit stuk brengen. Onze fractie heeft daarom ook het amendement van de SGP mede ingediend om deel A vast te stellen en deel B voor kennisgeving aan te nemen. Deze tussenstap is belangrijk om zonodig nog te kunnen bijsturen. We hebben dan ook een motie gemaakt waarmee we het college oproepen om binnen Foodvalley-verband in de verdere uitwerking van dit RPLG rekening te houden met het volgende:

1. Basiskwaliteit natuur
Voor het landelijk gebied wordt een 'basiskwaliteit voor de natuur' vastgesteld. We vinden het belangrijk dat de gebruikers van het landelijk gebied hierin meedenken en de landbouw als hoofdgebruiker hiermee kan instemmen.

2. Vrijwillige basis van meewerken
Er worden hoge ambities genoemd, maar er is te weinig geld om deze te realiseren. Het gevaar dreigt dan om het vrijwilligheidsprincipe los te laten en onteigening te gaan toepassen. In Barneveld hebben we ons uitgesproken tegen onteigenen.

3. Dierziekten
In het RPLG wordt extensivering genoemd om de impact van dierziekten te verminderen. Dat is een oplossingsrichting die niet werkt. Vaccinatie tegen ziekten is een structurele oplossing waar we als regio ook op moeten inzetten.

4. Sociale en economische impact
De stikstof reductie en natuurherstel heeft veel impact op het landelijk gebied. Als we dat met opkoop van agrarische bedrijven en extensivering zonder verdienmodel willen realiseren zullen veel agrarische bedrijven verdwijnen. Wat dat sociaal en economisch betekent moet beter in beeld gebracht worden. Een goed draaiende economie is belangrijk voor de betaalbaarheid van onze ambities op stikstof en natuur.

5. Stikstofreductie
De stikstofreductie wordt in dit RPLG vooral op het bord van de agrarische sector gelegd. Om recht te doen aan onze gezamenlijke verantwoordelijkheid moeten mobiliteit en industrie ook hun bijdrage leveren. Dat doe je niet door het opkopen van agrarische bedrijven, waarmee je "stikstofruimte" koopt om door te blijven groeien en stikstof te blijven produceren.

6. Meten is weten
Binnen de Foodvalley zijn we op dit terrein al een eind op weg in de goede richting. Het ontbreekt nog wel aan nulmetingen wat stikstof en biodiversiteit betreft. Dat meten en monitoren is belangrijk om draagvlak te creëren bij onze inwoners, maar meten en monitoren geldt ook voor de waterkwaliteit. Waar is de waterkwaliteit al goed en waar komt de vervuiling vandaan?

7. Zoneringen
In het RPLG wordt gesproken over zoneringen (het opdelen van gebieden in deelgebieden of zones) rondom N2000 gebieden en beekdalen. Het is belangrijk om in deze gebieden te zoeken naar de juiste onderbouwing van de breedte van zoneringen en daar dan ook de mogelijkheden voor biobased produceren te onderzoeken.

1. Het coalitieakkoord van Barneveld spreekt ook over blauwgroene dooradering, het Valleilint en uitloop gebieden bij de kernen. Belangrijk om hiermee door te gaan maar ook om de combinatie te zoeken met de bos strategie en de opdracht van 2000 ha nieuwe natuur

Labels: , ,