Digitale veiligheid en zorg en veiligheid zijn fenomenen die volop aandacht verdienen

Veiligheidsdag
02_Wouter_de_Kool_1_lowres.jpg
Door Wouter de Kool op 13 december 2023 om 19:41

Raadsbijdrage bij integraal veiligheidsplan 2023- 2027

Het integraal veiligheidsplan (IVP) sluit aan bij wat er buiten nodig is. Ondermijnende criminaliteit, digitale veiligheid en zorg en veiligheid zijn wat ons betreft fenomenen die volop aandacht verdienen en terecht in het IVP staan. Zeker omdat slachtoffers bijvoorbeeld bij ondermijnende criminaliteit of cyber vaak kwetsbaren in de samenleving zijn. En je deze groep wilt helpen. Enerzijds door te investeren in weerbaarheid en anderzijds door de criminaliteit te dwarsbomen.

Binnen de aanpak van ondermijning zijn wij onder meer blij met de aandacht voor productie en handel in drugs. Hier zien we heel goed in zowel het weerbaar maken van de samenleving als het dwarsbomen van de handel en de productie. Gebruik is slecht voor de gezondheid. En zorgt voor onveiligheid in het verkeer. Daarnaast brengt de productie schade toe aan het milieu en zorgt voor een directe gevaarzetting rond de productielocatie.

Op het gebied van Digitale veiligheid wil ik een pareltje in de aanpak uitlichten. Dat gaat om het bezoeken van slachtoffers van cybercriminaliteit / digitale veiligheid bij telefonisch melding hiervan. Hij klinkt misschien logisch, want waarom zou je bij een winkeldiefstal van 50 euro wel ter plaatse gaan maar niet als je slachtoffer bent van phishing en duizenden euro’s bent kwijtgeraakt. Of al je bestanden zijn geencrypt als gevolg van ransomware. De impact op slachtoffers, zowel financieel als wat betreft hun gevoel voor veiligheid is enorm. Dus het klinkt logisch maar dit wordt lang niet overal zo gedaan.

Tijdens de commissie vergadering spraken we ook over Polarisering. Mensen raken in hun opvattingen steeds verder verwijderd van elkaar, totdat ze elkaar niet meer kunnen begrijpen. Veel inwoners van de gemeente zien dit als een groot probleem, waar ze zich zorgen over maken. In de commissievergadering gaf de portefeuillehouder aan dat hij zich inspant om die verbinding tot stand te brengen en zelf ook aan te gaan om mensen bij elkaar te brengen. En dat is belangrijk want goed voorbeeld doet goed volgen. Maar onze portefeuillehouder kan dat niet alleen. Wij zijn van mening dat dit een onderwerp is wat je met elkaar, met onder meer maatschappelijke partners en ondernemers moet vastpakken.

De ChristenUnie wil zich inzetten om milieuproblemen te bestrijden. Wij zijn daarom heel content dat de bestrijding van milieucriminaliteit een van de lokale speerpunten is. Milieucriminaliteit heeft namelijk verstrekkende gevolgen voor de wereld waarin we wonen. Een wereld die in toenemende mate wordt belast. De gezondheid van mens, dier en milieu worden aangetast door de effecten van milieucriminaliteit. Enkele voorbeelden van milieucriminaliteit zijn: Gebruik illegale gewasbeschermingsmiddelen, illegaal vuurwerk, bodemverontreiniging, afvalcriminaliteit en fraude met chemische stoffen. En waar de aanpak van milieucriminaliteit vaak nog de aanpak van een incident is wil je bij een integrale aanpak juist het fenomeen in beeld brengen om te kijken waar je met de meeste impact kan interveniëren. Daar heb je de partners uit het veiligheidsdomein bij nodig. En daarom is het belangrijk dat deze in het IVP staat opgenomen.

We zijn heel benieuwd hoe dit lokale speerpunt maar ook de andere speerpunten uiteindelijk handen en voeten krijgen in het uitvoeringsplan.

Labels: , , ,