Veluwehal moet kloppend hart van Barneveld blijven!

stemmen.jpg
Henk Wiesenekker
Door Henk Wiesenekker op 14 februari 2022 om 08:47

Veluwehal moet kloppend hart van Barneveld blijven!

,,Dorpen moeten een dorpshuis hebben als kloppend hart van de gemeenschap’’, zegt lijsttrekker Henk Wiesenekker. ,,Voor tal van activiteiten kan gebruik gemaakt worden van een dorpshuis. Denk bijvoorbeeld aan gezellige bijeenkomsten voor senioren, sporttrainingen en -wedstrijden, vergaderingen van Plaatselijk Belang, toneel, bridgen en ga zo maar door. Het mooie van deze bijeenkomsten is dat ze mensen helpen om verbonden te raken met dorpsgenoten. De diepe menselijke behoefte om zich verbonden te voelen met anderen en de functie die een dorpshuis daarin heeft, maakt een dorpshuis waardevol. We hebben ons daarom van harte ingezet voor de bouw van De Eng in Voorthuizen en de Wardborg in Garderen.

En dan is daar ineens de roep van de VVD om de Veluwehal, het dorpshuis van het dorp Barneveld, te slopen. Niet vanuit een visie op gemeenschapszin, of vanuit de wens dat er iets mooiers komt. Nee, de grond is te duur en het gebouw is oud, dus weg ermee. Natuurlijk zien ook wij dat het gebouw veroudert, maar de afgelopen jaren is juist geïnvesteerd in het verduurzamen en opknappen van de Veluwehal. Deze afbraakpolitiek kunnen we niet steunen.

Voordat je zoiets als een dorpshuis sloopt, moet je weten hoe je hem vervangt. Waar gaan we het nieuwe dorpshuis bouwen? Welke functies en faciliteiten moeten erin? Komt het zwembad weer in het dorpshuis, of gaan we het buiten- en binnenzwembad combineren bij het Oosterbosbad? Dat zijn vragen die beantwoord moeten worden in een visie. En pas als duidelijk is op welke locatie het dorpshuis wanneer gebouwd wordt, kun je een besluit nemen over de afbraak van de Veluwehal. Wij zien liever dat de Rijnvallei verhuist naar een industrieterrein, zodat we op de huidige plek mooie starters- en seniorenwoningen kunnen bouwen.

En gelukkig hebben we ruim de tijd om over die vragen na te denken. Het is namelijk nog niet zo lang geleden dat de Veluwehal gerenoveerd is. Hij gaat echt nog wel een aantal jaar mee. Nog jaren kunnen verschillende verenigingen en scholen er sporten, kunnen kinderen er zwemles volgen, kunnen mensen elkaar ontmoeten tijdens activiteiten van Welzijn Barneveld en kunnen we in de Veluwehal bowlen. Tenminste, als we dit voorstel van de VVD weten te blokkeren.’’