Geen QR-code bij zwemles

Henk Wiesenekker
Door Henk Wiesenekker op 6 februari 2022 om 22:13

Geen QR-code bij zwemles

Om te voorkomen dat mensen elkaar ongewild besmetten, heeft de overheid bepaald dat je op sommige plaatsen een coronatoegangsbewijs (QR-code) nodig hebt. Dit coronatoegangsbewijs laat zien dat je gevaccineerd bent tegen corona of net hersteld bent of een negatieve testuitslag hebt. Daarmee zijn de risico's dat je een ander kan besmetten, beperkt.

Een coronatoegangsbewijs is niet nodig bij sporten, die onderdeel zijn van onderwijsactiviteiten, zo lezen we op de website van de rijksoverheid. Optisport, de aanbieder van zwemlessen in Barneveld, vraagt echter van ouders die hun kinderen brengen voor zwemles, om een QR-code te tonen. Omdat niet alle ouders een bewijs kunnen tonen, gaan kinderen niet naar het zwemonderwijs. Met als gevolg dat die kinderen niet leren zwemmen. Zij zijn de dupe van dit coronabeleid en lopen grote risico's als zij onverhoopt te water raken. Of, als je het anders bekijkt: ouders worden gedwongen om zich te laten vaccineren of eerst een test te doen, als zij hun kinderen zwemles willen laten ontvangen.

Dit probleem kan simpel opgelost worden door zwemles aan jonge kinderen te zien als onderwijsactiviteit. Dan is er geen coronatoegangsbewijs nodig en kunnen alle kinderen leren zwemmen. Veel zwembaden kiezen deze weg. De overheid biedt die ruimte.

Wat weerhoudt Optisport ervan om in alle zwembaden af te zien van het controleren van de QR-code? Terecht heeft de SGP-fractie hierover schriftelijke vragen gesteld. Zwemles is ontzettend belangrijk voor de algemene ontwikkeling en veiligheid van onze kinderen. Laten we daarom het leven niet moeilijker maken dan het is en zwemonderwijs zien als… onderwijs.

We leven in een ingewikkelde tijd met een hele nare crisis. Zo'n crisis moet je van verschillende kanten bekijken en daarvoor is een dialoog belangrijk, openstaan voor input van veel kanten. Ik heb daarover inmiddels veel inwoners van onze gemeente gespreken.  Deze crisis heeft veel nare gevolgen, in de gezondheidszorg, in de detailhandel, maar zeker ook bij alle gezinnen en alleenstaanden thuis (etc. etc.). Een belangrijke nadelig effect is de ontwikkeling van kinderen en die is hierin ontzettend in het geding. Zwemles is wat ons betreft een belangrijk onderdeel vann primair onderwijs. Het weigeren van ouders die geen QR code hebben en daarmee het onmogelijk maken voor kinderen om zwemles te volgen, staat niet meer in verhouding t.o.v. de gevolgen in de gezondheidszorg en is een pijnlijk voorbeeld van een nadelig effect van een coronamaatregel.

Henk Wiesenekker,

fractievoorzitter ChristenUnie Barneveld