Betaald parkeren voorkomt frustraties!

stemmen
Henk Wiesenekker
Door Henk Wiesenekker op 5 februari 2022 om 18:24

Betaald parkeren voorkomt frustraties!

Gratis klinkt altijd goed. Maar als je voor een beetje geld iets krijgt wat waardevol is dan heb je dat er voor over. We kunnen besluiten om het parkeren in Barneveld Centrum gratis te maken. Maar voor het beetje geld dat u nu betaalt, krijgt u drie dingen: parkeren dichtbij de bestemming, tijdsbesparing en minder frustratie door de vervelende zoektocht naar een parkeerplek en verkeersdrukte.

Dit is duidelijk gebleken toen parkeren enkele jaren geleden gratis was rondom de Kerstdagen, met gebrek aan parkeerplaatsen tot gevolg. Er traden ongewenste effecten op. Omdat parkeren gratis was, werden de uitstekende gelegen terreinen veel gebruikt door (een deel van) het winkelpersoneel. Daardoor raakten deze uitstekende gelegen terreinen snel vol. Bezoekers die wilden parkeren om te winkelen konden veelal niet terecht op het terrein waar ze wilden parkeren, waardoor zij langer ronddwaalden en er wachttijden ontstonden om te kunnen parkeren. Dit alles leidde tot veel extra verkeersdrukte in het centrum. Het kostte plezierige winkeltijd, zorgde ervoor dat ze verder moesten lopen én leverde veel frustratie op. Een klein parkeerbedrag kan dit voorkomen en dat geld is het voor veel mensen waard.

Mensen komen van ver om te winkelen in Barneveld. Onze mix van veelal lokale winkels is aantrekkelijk. Als mensen hier eenmaal geweest zijn, dan zien we ze graag terug. Onze winkeliers levert dat een inkomen op en dat helpt om het centrum bruisend en aantrekkelijk te houden. Het is dus belangrijk dat mensen hier snel een parkeerplek kunnen vinden en vertrekken met een opgetogen gevoel. Geen frustraties dus, wel gastvrijheid.

Voor mensen die dit niet willen betalen, zijn er aan de buitenrand ook gratis parkeerterreinen, zoals bij de Vetkamp. Daar kan ook het winkelpersoneel terecht.

Voor mensen die niet willen betalen én in Barneveld wonen, zorgen wij voor goede fietspaden en voorzieningen om je fiets te parkeren. Het centrum heeft echt meer fietsenrekken nodig, zodat het aantrekkelijker wordt om met de fiets naar het centrum te komen. Parkeren van de fiets is natuurlijk wel gratis en nog gezond ook!

We zijn we wel vóór gratis parkeren op vrijdagavond, zaterdagavond en zondag in Barneveld Centrum én altijd in alle andere dorpen. Op die momenten en bij de andere dorpen spelen de genoemde problemen niet. Maar voor Barneveld Centrum op de andere dagen zeggen we: wees gastvrij, hanteer een redelijk, niet te hoog parkeertarief. Zorg hiermee dat er parkeerplekken beschikbaar zijn voor mensen die van ver komen.