Aanpak Luilakken - in goed overleg is een mooi compromis gesloten

social media avond Henk2
Door Henk Wiesenekker op 4 februari 2020 om 21:13

Aanpak Luilakken - in goed overleg is een mooi compromis gesloten

Al jaren is "luilakken" een traditie in de gemeente Barneveld. Jongeren stappen op Koningsdag vroeg uit bed, om vevrolgens met hun scooters door het dorp te rijden. Het zorgt voor veel vertier bij jongeren, maar er zijn in toenemende mate bewoners die zich ergeren aan deze geluidsoverlast in de vroege ochtend. Nadat wij een motie indienden is de burgemeester het gesprek aangegaan met jongeren met een mooi compromis als resultaat.

Ook dit jaar zullen jongeren deelnemen aan de traditie. Maar niet voordat de (verkeers)veiligheid wordt gewaarborgd. Er worden blaastesten afgenomen, de verzekering van de scooters wordt gecheckt en er wordt gecontroleerd of de bestuurders wel een rijbewijs hebben. Bovendien zijn er afspraken gemaakt over het tijdstip (van 5:00 uur tot 7:30 uur) en over een specifieke ronde (en die gaat zo min mogelijk langs bejaardentehuizen en niet langs het hospice).

De afspraken zorgen ervoor dat er een kortere tijd is dat overlast ervaren kan worden, borgt een zekere mate van (verkeers)veiligheid en voorkomt dat jongeren op zeer ongewenste plekken overlast veroorzaken. Hiermee blijft de traditie in stand, maar wordt zeker ook gedacht aan de hinder die inwoners in toenemende mate ervaren. Een mooi compris wat ons betreft!

ChristenUnie blij met uitdagend coalitieakkoord

De ChristenUnie zal de komende jaren weer deelnemen aan de coalitie. Daar zijn we blij mee, want in het nieuwe coalitieakkoord hebben we belangrijke en mooie afspraken kunnen maken met de SGP, PRO’98 en het CDA. Belangrijke uitdagingen worden aangepakt en tegelijkertijd blijft er veel ruimte voor samenwerking met de oppositiepartijen.

Eén van de belangrijkste uitdagingen heeft te maken met de omschakeling naar duurzame energie. Het  gebruik van olie, gas en kolen hebben grote nadelen, zoals de invloed op ons klimaat, luchtverontreiniging en aardbevingen in Groningen. Als ChristenUnie vinden we het belangrijk dat we werk maken van energiebesparing en de omschakeling naar bijvoorbeeld zonnepanelen op daken, windmolens en andere duurzame energiebronnen. Onze kinderen en kleinkinderen moeten namelijk ook kunnen wonen in een mooie en schone omgeving en toch ook gebruik kunnen maken van de wasmachine en computer. We zijn er daarom heel blij mee dat de ambitie om slagen te maken met de omschakeling ook in het coalitieakkoord sterk terug komt.

Ook de zorg voor kwetsbare mensen vinden we belangrijk. Daarom zijn we blij met de ambitie om de zorg voor jongeren buiten school en die op school beter op elkaar te laten aansluiten. Ook wil het college mee werken aan het vinden van een permanente locatie door de voedselbank. Tot slot zijn we erg blij met de ambitie om het hele manifest ‘Waardig Ouder Worden’ uit te voeren. In dit manifest, waar de ChristenUnie het initiatief toe genomen heeft, staan belangrijke voorstellen om de levenskwaliteit van onze senioren te helpen verbeteren.

Tot slot vinden we het belangrijk dat onze inwoners in hun eigen dorp woonruimte kunnen vinden. We kunnen en willen mensen van buiten niet verbieden om in één van onze dorpen een huis te kopen. Maar we zijn er wel blij mee dat dit college gaat inzetten op woningbouw passend bij de vraag vanuit de eigen dorpen.

Naast de mooie plannen die er in het akkoord staan, zijn we er blij mee dat Hans van Daalen door gaat als wethouder. Hij heeft zich op verschillende terreinen bewezen als wethouder die het nodige voor elkaar heeft weten te krijgen. We wensen hem, maar ook wethouder de Kruijf, wethouder van den Burgwal en wethouder Dorrestijn-Taal veel zegen en wijsheid bij hun werk toe. En boven dat hopen we dat het werk van het college, maar ook dat van onze fractie tot zegen van de inwoners van onze gemeente zal zijn.