Geen rubbergranulaat meer en positieve ontwikkelingen duurzaamheid bij sportaccomodaties!

social media avond Henk2
Door Henk Wiesenekker op 6 oktober 2018 17:15

Deze maand hebben we gesproken over “buitensport” in de gemeente Barneveld. Het masterplan biedt een heldere visie, structuur en voldoende flexibiliteit om te versnellen of juist af te wijken van de planvorming. Ook heeft duurzaamheid een belangrijk onderdeel in het plan van aanpak en bleek na technische vragen dat er diverse ontwikkelingen zijn waarin sportverenigingen verduurzamen. Voorbeelden van de sportverenigingen die aan het verzamen zijn, zijn korfbalvereniging Odik die 5 velden heeft voorzien van ledverlichting en voetbalvereniging Stroe waar het clubgebouw en de kleedkamers zijn voorzien van zonnepanelen. Bovendien heeft het collega op aandringen van Henk Wiesenekker van de ChristenUnie gekozen om geen rubbergranulaat meer toe te passen op kunstgrasvelden.

Het masterplan zag er dus goed uit, maar het ambitieniveau voor het aanleggen van kunstgrasvelden kon wat ons betreft echt omhoog. De meest recente kunstgrasvelden bij VVOP en SDVB werden voorzien van de zogenaamde infill (kunstgraskorrels) “ pro Gran green” . Deze infill voldoet aan de vereiste sporttechnische eigenschappen en aan de strengere Reach norm voor consumentenproducten. Evenals 3 andere infill opties die in het plan stonden opgenomen. Dus waarom staat het SBR rubbergranulaat nog steeds als 1 van de 4 opties genoemd? Nadat wij hierover vragen stelden in de commissie is het raadsvoorstel aangepast. De infill van nieuwe kunstgrasvelden moet na instemming met dit raadsvoorstel voldoen aan de strengere reach norm voor consumentenproducten en moet veilig zijn voor het milieu. Van SBR rubbergranulaat wordt geen gebruik meer gemaakt. Een uitstekend aanpassing van het besluit! Wij zijn blij dat er geen SBR rubbergranulaat meer wordt toegepast in onze gemeente.

RSS icon linking to RSS overview

ChristenUnie blij met uitdagend coalitieakkoord

De ChristenUnie zal de komende jaren weer deelnemen aan de coalitie. Daar zijn we blij mee, want in het nieuwe coalitieakkoord hebben we belangrijke en mooie afspraken kunnen maken met de SGP, PRO’98 en het CDA. Belangrijke uitdagingen worden aangepakt en tegelijkertijd blijft er veel ruimte voor samenwerking met de oppositiepartijen.

Eén van de belangrijkste uitdagingen heeft te maken met de omschakeling naar duurzame energie. Het  gebruik van olie, gas en kolen hebben grote nadelen, zoals de invloed op ons klimaat, luchtverontreiniging en aardbevingen in Groningen. Als ChristenUnie vinden we het belangrijk dat we werk maken van energiebesparing en de omschakeling naar bijvoorbeeld zonnepanelen op daken, windmolens en andere duurzame energiebronnen. Onze kinderen en kleinkinderen moeten namelijk ook kunnen wonen in een mooie en schone omgeving en toch ook gebruik kunnen maken van de wasmachine en computer. We zijn er daarom heel blij mee dat de ambitie om slagen te maken met de omschakeling ook in het coalitieakkoord sterk terug komt.

Ook de zorg voor kwetsbare mensen vinden we belangrijk. Daarom zijn we blij met de ambitie om de zorg voor jongeren buiten school en die op school beter op elkaar te laten aansluiten. Ook wil het college mee werken aan het vinden van een permanente locatie door de voedselbank. Tot slot zijn we erg blij met de ambitie om het hele manifest ‘Waardig Ouder Worden’ uit te voeren. In dit manifest, waar de ChristenUnie het initiatief toe genomen heeft, staan belangrijke voorstellen om de levenskwaliteit van onze senioren te helpen verbeteren.

Tot slot vinden we het belangrijk dat onze inwoners in hun eigen dorp woonruimte kunnen vinden. We kunnen en willen mensen van buiten niet verbieden om in één van onze dorpen een huis te kopen. Maar we zijn er wel blij mee dat dit college gaat inzetten op woningbouw passend bij de vraag vanuit de eigen dorpen.

Naast de mooie plannen die er in het akkoord staan, zijn we er blij mee dat Hans van Daalen door gaat als wethouder. Hij heeft zich op verschillende terreinen bewezen als wethouder die het nodige voor elkaar heeft weten te krijgen. We wensen hem, maar ook wethouder de Kruijf, wethouder van den Burgwal en wethouder Dorrestijn-Taal veel zegen en wijsheid bij hun werk toe. En boven dat hopen we dat het werk van het college, maar ook dat van onze fractie tot zegen van de inwoners van onze gemeente zal zijn.