Zorgen over aanrijtijden ambulance

Henk Wiesenekker
Door Henk Wiesenekker op 15 mei 2018 om 23:54

Zorgen over aanrijtijden ambulance

De aanrijtijden van de ambulance in de gemeente Barneveld is in diverse dorpen niet in orde. Ons streven is dat er alles aan gedaan wordt om de aanrijtijden te verbeteren en dat geldt met name voor de genoemde dorpen. Daar zullen we ons dus voor inzetten!

Vandaag uitte ik mijn zorgen over de aanrijtijden van de ambulance in onze gemeenten. In diverse dorpen van onze gemeenten is dat echt niet op orde en moeten we verbetering willen boeken. In Voorthuizen, Kootwijk, Kootwijkerbroek, Garderen en Stroe wordt de streefnorm niet gehaald. De norm is dat de ambulance binnen 15 minuten ter plaatse is bij 95% van de ritten met de hoogste urgentie. En het is in de genoemde dorpen wat mij betreft te vaak het geval dat de ambulance niet op tijd is. Volgens de directeur van de VGGM zijn er verschillende oplossingsrichtingen bedacht, maar is het een complex vraagstuk vanwege de grote rol die verzekeraars hierin hebben. Ook blijkt de 95% een streefnorm voor de gehele regio en is die niet gekoppeld aan verschillenden dorpen. Ondanks dit gegeven heb ik ervoor gepleit om juist in onze gemeente te werken aan verbetering, want die is nodig en heeft ook een positief effect op de regio. Het gaat hier om levens en dus moet je zo dicht mogelijk tegen de 100% willen zitten.

De komende weken gaan we ons beraden op de aanrijtijden van de ambulance. Ons streven is dat er alles aan gedaan wordt om de aanrijtijden te verbeteren en dat geldt met name voor de genoemde dorpen

Op 30 mei heeft Henk Wiesenekker in de raadsvergadering het voorstel gedaan om de aanrijtijden te verbeteren. Daarbij kreeg hij raadsbrede steun. Bekijk zijn speech hier: