WisselBlog week 19 - Heimen Schuring
Zaterdag 12 mei – Fietsen in het
dorp
Vandaag op pagina 5 van de Barneveldse
Krant aandacht voor een voorstel dat wij afgelopen dinsdag in de
raad hebben gedaan: een fietsverbod in het centrum. Vooral op
drukke winkeldagen een waar ongenoegen om door het dorp te lopen en
steeds fietsers voor, achter en naast je te hebben, die zich een
weg proberen te banen door het winkelend publiek. Omgekeerd is het
voor de fietsers ook vervelend dat op de zogenaamde aanlooproutes,
bijvoorbeeld het eerste deel van de Langstraat, het winkelend
publiek denkt dat de weg helemaal van hen alleen is. Twee keer
ergernis dus.
Wij willen dat de winkelstraten fietsersvrij worden. Maar dan wel
nadat de fietser een goed alternatief krijgt om het centrum van
noord naar zuid en van oost naar west te doorkruisen èn
nadat er goede fietsenstallingen komen. Als dat geregeld is, dan
zijn wij warm voorstander van een fietsverbod. Dan kun je pas echt
recreatief winkelen, zoals dat in jargon zo mooi heet…
Vrijdag 11 mei – Leren tellen...
Ik
zat vandaag weer in de veelbesproken Valleilijn-trein. Het is
vrijdag, dus het was niet extreem druk. Op een comfortabele
zitplaats las ik het magazine voor reizigers van de Valleilijn,
LIJN01 geheten. Zou die naam slaan op het aantal treinlijnen dat
Connexxion exploiteert?
Waar mijn oog op viel, was een wervend stukje over de nieuwe
treinstellen, die ‘in de loop van 2007’ (pas in het
derde kwartaal…) in gebruik worden genomen. Een citaat:
‘Als de nieuwe treinen komen (de Protos), neemt het aantal
beschikbare plaatsen toe met maar liefst 50%. De huidige treinen
hebben 104 zitplaatsen, de Valleilijntrein heeft er 154. Connexxion
hoopt dan de kwaliteit te kunnen bieden waar reizigers recht op
hebben.’ Einde citaat.
Ik hoop ook dat Connexxion in het najaar kwaliteit gaat leveren.
Dat doet men nu namelijk nog niet. Elders in het stukje wordt het
wasschema van de treinen uitgelegd. De binnenkant wordt
waarschijnlijk structureel vergeten, de treinen worden namelijk
steeds viezer.
Ook hoop ik dat Connexxion beter leert tellen. In de huidige
treinen is geen plaats voor 104 zittende passagiers, maar voor 158
(klapstoeltjes meegerekend). Maar liefst 50% meer dus. Blijkbaar
hebben de nieuwe treinen 154 zitplaatsen, een afname van
zitplaatsen dus, in plaats van een toename!
Gelukkig is er in de nieuwe treinen meer plaats om te staan,
waardoor er per saldo meer mensen in de trein kunnen. Nou, dat is
de kwaliteit waar de reiziger recht op heeft: een staplaats. Beste
forens: laat je auto staan en stap in de trein, waar je structureel
mag staan. Heel wervend allemaal!!
Donderdag 10 mei – Vernieuwd
vergaderen
Vanavond weer een vergadering van de werkgroep vernieuwd
vergaderen. We zijn al een hele tijd bezig met het bekijken van de
mogelijkheden om tot een nieuw vergadermodel te komen. Het probleem
van het huidige model is dat de inwoners vaak niet weten hoe ze de
politiek het beste kunnen benaderen (tijdens een raadsvergadering
voor het eerst inspreken is een beetje laat, omdat de fracties dan
meestal hun standpunt al bepaald hebben) en niet weten wanneer hun
punt behandeld wordt. Daarnaast kost het vergaderen de raad best
veel tijd, het zou dus wel wat efficiënter mogen.
Enkele maanden geleden hebben we als werkgroep aan raad verslag
uitgebracht en dat leidde tot veel verwarring. Waar we dachten op
behoorlijke consensus te kunnen rekenen, kwamen er veel kritische
vragen. Vanavond hebben we nagedacht over hoe we het vervolg het
beste kunnen aanpassen. We hebben op 19 juni weer overleg met de
commissie Bestuur en dat moet goed worden voorbereid. Een ding is
nu al duidelijk: het model waarin ook parallel vergaderd wordt,
waarbij dus drie onderwerpen tegelijkertijd behandeld worden en dus
op een avond drie keer zoveel werk wordt verzet, kan niet op
voorhand op een meerderheid rekenen. En dat vind ik toch erg
jammer.
Woensdag 9 mei – Ed
Vanavond is bekend gemaakt dat Ed Blankenstijn stopt met zijn
raadswerk. Een nieuwe baan is de reden. Ed gaat werken bij het
Korps Landelijke Politiediensten, bij de dienst Koninklijke en
Diplomatieke Beveiliging. Hij moet daarvoor eerst een aantal
maanden intern een opleiding doen en zal daarna een baan hebben met
onregelmatige werktijden. Dat is een slechte combinatie met het
raadswerk, dat toch enkele avonden per week kost. Als je daarnaast
ook nog een aantal avonden weg bent voor je werk, dan blijft er
weinig tijd over voor je gezin. Een slechte combinatie dus.
Ik kan het daarom goed begrijpen dat Ed een keus moet maken. En dan
is het logisch dat je voor je ‘hoofdfunctie’ kiest, het
gaat toch om een bezigheid waar je veel uren per week mee bezig
bent en dan moet je het wel naar je zin hebben.
Ik vind het aan de andere kant ook erg jammer dat Ed stopt. We
konden goed samenwerken, vulden elkaar goed aan en het was altijd
erg gezellig. Ook zijn genuanceerde inbreng zullen we missen, Ed
was erg goed in het zoeken van de nuance en had goed in de gaten
wie hij moest bellen om tot een afgewogen standpunt te kunnen
komen.
Ed, ook vanaf deze plek: dank voor je inzet en succes met de
volgende stap in je loopbaan!
Dinsdag 8 mei – Handhaven
Vanavond was het weer raadsvergadering. Naast de motie van het CDA
over de WMO-indicering stond ook de detailhandelsstructuurvisie op
de agenda (en natuurlijk nog veel meer..). Wij willen graag dat de
consument het aanbod aantreft in Barneveld dat hij vraagt. Goede
detailhandel, maar ook supermarkten uit segmenten die er nu nog
niet zijn (in jargon: value-for-money en quality discount ontbreken
nu). Verder willen we graag clustering van volumineuze
detailhandel, zodat de consument die een caravan zoekt, of
één meubel, op een plek meerdere winkels kan
bezoeken.
Tijdens de behandeling van het raadsvoorstel gaf de wethouder aan
dat er niet gehandhaafd zou gaan worden op industrieterrein de
Harselaar. Dat vonden wij geen verstandige uitspraak. Je moet als
college niet in een raadsvergadering roepen dat de detailhandel die
nu tegen de regels op de Harselaar zitten daar mogen blijven
zitten. Daarmee gooi je de deur voor eventuele handhaving dicht. In
tweede termijn legde ik daar dan ook de vinger bij. De wethouder
gaf daarop aan dat hij verwijst naar beantwoording van vragen uit
de commissie Bestuur. Omdat de wethouder daarnaar verwees net voor
het einde van zijn termijn, kon ik daar niet meer op reageren. Wat
in de antwoorden staat, komt niet overeen met de stelling van de
wethouder (toezegging volgens het CDA), dat detailhandel daar mag
blijven zitten. Daar komen we nog wel een keer op terug. Handhaven
is namelijk handhaven, dat geld voor een computerbedrijf dat moest
verhuizen, maar ook voor andere overtreders!
Klik hier om mijn bijdrage te
lezen.
Maandag 7 mei – Buiten het
dorp
Vanavond niet met de overvolle Connexxion-trein terug naar het
vertrouwde Barneveld, maar een nachtje in Breukelen. Ik volg een
module uit de MBA-opleiding aan Nyenrode en dat betekend drie
blokken van twee dagen op de campus in Breukelen.
Via de moderne communicatiemiddelen wel overleg met de fractie over
mijn bijdrage voor de behandeling van de
detailhandelsstructuurvisie. Verder weinig politiek, alhoewel: Adam
Smith kwam aan de orde, de grondlegger van het liberalisme. Niet
vanwege zijn politieke voorkeur, maar omdat hij ook een belangrijk
econoom is geweest die de basis heeft gelegd voor het moderne
kapitalisme.
Zondag 6 mei – Bevrijdingsdag
Gisteren was het 5 mei, nationale bevrijdingsdag. Gisteren vierden
we feest omdat Nederland in 1945 werd bevrijd. De predikant van de
ochtenddienst zei treffend dat het vandaag ook bevrijdingsdag is en
dat we elke week op zondag mogen vieren dat we door de opstanding
van Jezus Christus bevrijd zijn. Niet bevrijd van een vijandige
natie, maar van een vijandige macht, de satan. Dat is reden voor
een wekelijkse feestdag!
Reacties op 'WisselBlog week 19 - Heimen Schuring'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.