Zelfstandig Centrum voor Jeugd en Gezin moet verbinden

Centrum-Jeugd-en-Gezinwoensdag 07 oktober 2015 10:52

In de raadsvergadering van 30 september is de verzelfstandiging van het Centrum voor Jeugd en Gezin besproken. De ChristenUnie kan de argumenten voor verzelfstandiging volgen, maar pleit voor een klein en slagvaardig CJG, dat vooral zorgt voor de verbinding binnen de jeugdzorg.

Hieronder de bijdrage van Wilma Heijkoop.

Het CJG bestaat in  Barneveld 5 jaar. En er wordt hard gewerkt. Vanavond gaat het over een zelfstandiger CJG. En wat zijn de achterliggende gedachten daarvoor?

Het College wil zo vermindering van niet noodzakelijke kosten, door rechtstreeks en zoveel mogelijk lokaal in te zetten hulp voor ouders en hun kinderen! Hier is de ChristenUnie ook een groot voorstander van! Daarom wordt er voorgesteld om het CJG onder te brengen in een stichting. Net als stichting Welzijn Barneveld bijvoorbeeld.

Hulpverleners kunnen straks  in dienstgenomen worden door het CJG zelf, dit scheelt heel wat overhead kosten. De aansturing van deze mensen die nu in dienst komen van het CJG kan directer. Daar tegenover staat dat andere organisatie moeten reorganiseren en dat geeft onrust.

Organisaties in het ambulante team zoals Stichting Breeder, Youké, Ds. G.H. Kerstencentrum KOC, lindenhout, Icare thuisbeggeleiding, Eleos, Intermetzo, Elan thuisbegeleiding, Leger des Heils, Stimenz en Timon zullen door deze verzelfstandiging veranderen van samenstelling. De ene organisatie zal dit positief ervaren en de andere negatief. We willen aandacht voor professionaliteit die er al is bij de betrokken organisaties. Door reorganisaties kan deze zomaar weg lekken. Wij vragen daarom aan de wethouder om een toezegging om dit proces heel zorgvuldig en in goed overleg te regelen.

De gespreksvoerders Jeugd, gestationeerd in het CJG, blijven onder aansturing van de gemeente vallen.  Per 1 juli 2015 is er een teamleider binnen het sociaal domeim benoemd voor de aansturing van de gespreksvoerders jeugd, WMO en de leerplichtambtenaren. De gespreksvoerders jeugd gaan zich concentreren op indiceren en toeleiden. De gespreksvoerder gaat dus niet meer zelf hulp verlenen. Zo blijven de taken helderder en bij zwaardere zorg verwijst men door.

Door de werkdruk tijdens de transitie in de jeugdzorg kon men in het eerste halfjaar 2015 niet goed toekomen aan de lichtopvoedkundige gesprekken. De veranderingen in het Sociaal Domein vragen veel tijd en aandacht. Het CJG werkt al aan preventieve opvoedkundige zorg.  Wij willen aanmoedigen om verder te gaan op de weg om dichtbij de ouders en met zo min mogelijk drempels het CJG uit te bouwen.  Ouders hebben veel expertise en kunnen veel van elkaar leren! Kan het CJG hen nog meer verbinden? Op de scholen en in de wijken. Door bijvoorbeeld zoveel mogelijk de bijeenkomsten te organiseren op de vindplaats van ouders en kinderen. Zo doende kunnen wellicht al een deel van de opvoedvragen afgevangen worden en is duurdere jeugdzorg niet nodig.

Wij vroegen ons af of er genoeg schoolmaatschappelijk werk gedaan kan worden met de fte’s die er nu zijn. Kan de wethouder hier een intern onderzoek naar doen? Want de scholen zijn de vindplaats van kinderen/jongeren en hun ouders! De drempel in een school is soms lager dan om naar het CJG zelf toe te gaan. Wij moedigen daarom ook aan om ook in Voorthuizen en eventuele andere dorpen van gemeente Barneveld een deel van het CJG onder te brengen. Dichterbij en kortere lijnen vinden wij positief. Concluderend: het CJG krijgt volgend jaar nog meer de rol van coördinator en initiator. Men mag nog meer de zorgvragers en aanbieders aan elkaar koppelen en vooral geen concurrent van de zorgverleners worden.

Het CJG is als een as in een wiel en als een spin in het web. Maar de as in het wiel mag niet te zwaar worden. Dan gaat het niet goed. Wij zien een zo plat mogelijk CJG voor ons, waarin iedereen  een gelijkwaardige plaats en toewijzing krijgt en heeft. We wensen we de betrokkenen bij het CJG veel wijsheid toe om zo goed mogelijk de Barnevelde kinderen, jongeren en hun ouders te kunnen dienen en bedienen.  En wij stemmen voor het voorstel en vragen de wethouder om 2 toezeggingen.

Wilma Heijkoop

Reacties op 'Zelfstandig Centrum voor Jeugd en Gezin moet verbinden'