Huisvesting in Barneveld: er moeten voldoende sociale huurwoningen zijn!

Barneveld nieuwbouw Eilanden Westwoensdag 10 juni 2015 20:00

De gemeenteraad heeft op 10 juni de nieuwe huisvestingsverordening vastgesteld. De ChristenUnie wil dat er voldoende sociale huurwoningen zijn, zodat ook mensen met een kleine beurs een woning kunnen huren.

Peter Spruijt voerde namens de fractie het woord.

Er is sprake van schaarste en verdringing op onze sociale huurmarkt.

Het is belangrijk dat dit uit onderzoek is gebleken en met het instellen van de huisvestingsverordening wordt beaamd.

Voor de ChristenUnie bevestigt dit de noodzaak voor maatregelen om de beschikbaarheid van sociale huurwoningen te verbeteren. De huisvestingsverordening is één van die maatregelen. We stemmen in met deze verordening, omdat het een stuurmiddel is om de bestaande woningen te verdelen.

Tegelijkertijd beseffen we ons dat de verordening een tijdelijk karakter heeft. In het raadsvoorstel wordt de kanttekening gemaakt dat we 4 jaar de tijd hebben om schaarste en verdringing aan te pakken. De ChristenUnie benadrukt daarom de behoefte aan een bredere beleidsvisie, de woonvisie, waarin we ingaan op de specifieke Barneveldse situatie. Die Barneveldse situatie zou namelijk wel eens af kunnen wijken van het Foodvalley onderzoek van bureau Companen.

Barneveld groeit namelijk door, economisch maar ook in aantal inwoners en huishoudens. Het is zichtbaar: Nieuwe woningen worden gebouwd in meerdere dorpskernen. En als we kijken hoeveel van deze nieuwe woningen beschikbaar komt als sociale huur, dan is dat niet voldoende. Het aandeel sociale huur op onze woningmarkt blijft dalen en hier lijkt vooralsnog geen verandering in te komen. Daarom blijft de beschikbaarheid van sociale huur voor ons een speerpunt. Te meer omdat beschikbaarheid raakt aan betaalbaarheid. Als er onvoldoende sociale huur beschikbaar is, wordt wonen onbetaalbaar.

Zoals genoemd in de commissievergadering waardeert de ChristenUnie de inspanning van de wethouder om voldoende huisvesting te creëren voor statushouders. Dat is onze taak en het is ook hard nodig om de druk op de huurmarkt te beperken. Daarbij benadruk ik graag: Statushouders zijn niet de oorzaak van schaarste. De schaarste is groter dan de omvang van deze specifieke groep.

Komende maanden zal er gewerkt worden aan de woonvisie van onze gemeente. Via de motie die reeds is genoemd spreken we onze verwachting uit voor wat we minimaal willen zien in de woonvisie. De ChristenUnie zal de aandacht blijven vestigen op structurele verbetering van de  beschikbaarheid en betaalbaarheid van sociale huurwoningen. Tot die tijd is de huisvestingsverordening het middel om de schaarste en verdringing te verlichten.

Reacties op 'Huisvesting in Barneveld: er moeten voldoende sociale huurwoningen zijn!'