Ondanks bezuinigingen blijven werken aan een leefbaar Barneveld!

Winkels aan de Korenbloemstraatzaterdag 01 oktober 2011 20:32

De Barneveldse Krant heeft alle fracties gevraagd een reactie te geven op de begroting 2012. Namens de ChristenUnie heeft Heimen Schuring een aantal vragen beantwoord.

1. Wat is uw algemene indruk van de koers die ingezet c.q. voortgezet wordt?

De begroting voor 2012 van de gemeente Barneveld is een duidelijke vertaling van de doelen die de gemeenteraad eerder dit jaar in de Kadernota heeft afgesproken. Het College heeft in de begroting zijn verantwoordelijkheid genomen als het gaat om de broodnodige bezuinigingen. Er moet flink bespaard worden en dat gaat iedere Barnevelder merken. Dat is onvermijdelijk.

De gemeente zal flink moeten bezuinigen, maar doet dat niet ten laste van de kwetsbaren en blijft ondertussen werken aan een leefbaar Barneveld! Dat vindt de ChristenUnie een goede zaak!

2. Waar bent u enthousiast over en wat juist niet?

Voor de ChristenUnie is het belangrijk dat we bij de bezuinigingen de kwetsbaren uit onze samenleving zoveel mogelijk ontzien. Mensen zonder werk, mensen met een uitkering en mensen die zorg nodig hebben, moeten kunnen blijven rekenen op hun omgeving en op de overheid! Daarom vindt de ChristenUnie het belangrijk dat er in de begroting aandacht is voor sociale samenhang in de buurt, voor ondersteuning van mantelzorgers en voor voorzieningen voor gehandicapten. Het is goed om te zien dat er in 2012 nagenoeg niet wordt bezuinigd op Zorg en Welzijn! Volgens de ChristenUnie een terechte keuze! Barneveld is en blijft een gemeente die goed zorgt voor haar kwetsbare inwoners!

Ondanks de bezuinigingen wordt er ook nog volop geïnvesteerd in het Barneveld van de toekomst! Zo komen er in 2012 ruim 300 woningen bij in onze gemeente. Ook gaat de gemeente in vol tempo door met het ontwikkelen van nieuwe bedrijventerreinen. Verder wordt er ook hard gewerkt aan veilige fietsroutes, aan verbeteringen op en rond het spoor en aan de rondweg rond Voorthuizen.

3. Gaat uw partij het college voorstellen iets te wijzigen? Zo ja, wat bijvoorbeeld?

De komende jaren gaat er veel veranderen voor kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt. De gemeente krijgt daarbij meer verantwoordelijkheid van het Rijk, terwijl het Rijk er ook flink op wil bezuinigen. Spannende tijden voor mensen die afhankelijk zijn van een sociale werkplaats of een uitkering! De ChristenUnie zal er voor vechten deze groep mensen zo volwaardig mogelijk te kunnen laten participeren in de samenleving!

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht