Besluit Zwembad Voorthuizen uitgesteld

dinsdag 25 oktober 2011 20:20

Afgelopen donderdag zouden we als raad een besluit nemen over hoe het nieuwe zwembad in Voorthuizen er uit moet komen te zien. Er liggen drie opties voor: een 25-meter binnenbad, een 25-meter buitenbad en 16-meter binnenbad. De eerste variant is natuurlijk de mooiste, maar deze was flink duurder dan het budget dat we als raad afgesproken hebben.

Al met al leverde dit een moeilijke afweging op. Het zwembad dat we voor ogen hadden, zou per jaar €112.000,- meer gaan kosten dan begroot. Dat is geen mooi vooruitzicht; zeker niet in tijden van bezuinigingen. De Koninklijke Nederlandse Zwembond (KNZB) adviseerde daarom in een second opinion om af te wegen te kiezen voor een kleiner bad. Vanwege de financiële kaders zou het logischer zijn om te kiezen voor het 16-meterbad. Echter, qua ruimte is dat wel weer een

Ook plaatselijk Belang Voorthuizen heeft in een reactie aangegeven moeite te hebben met zo’n klein zwembad. Ze gaf aan dat renovatie van het huidige zwembad een optie kan zijn. Echter, deze optie is niet onderzocht omdat het tracé van de rondweg over een deel van het terrein komt. Daarbij zouden twee van de drie huidige baden verdwijnen. Aangezien het niet uitgesloten is dat de rondweg westelijker komt te liggen, wil de ChristenUnie deze optie niet nu al uitsluiten.

Verder heeft de KNZB een paar dagen voor de raadsvergadering op eigen initiatief een brief naar de raad gestuurd waarin ze enkele aanbevelingen doet. Ondermeer staat er in die brief dat samenwerking met private partijen, zoals het verhuren van het bad voor feestjes, zou kunnen leiden tot een sluitende exploitatie voor de duurdere variant van het zwembad.

Als ChristenUnie willen we graag duidelijkheid over de vraag of de begroting voor de duurste variant inderdaad sluitend is te krijgen. Ook willen we weten of de variant van renovatie mogelijk is als de rondweg inderdaad iets oostelijker gelegd wordt. Daarbij moet natuurlijk ook naar de kosten gekeken worden en het is de vraag of dit niet te veel ten koste gaat van het Wilbrinkbos.

Omdat deze vragen de afgelopen weken boven tafel zijn gekomen, hebben we samen met het CDA een amendement ingediend die er in het kort op neer komt dat deze vragen beantwoord moeten worden. Over dit amendement is niet gestemd, maar de discussie is geschorst en zal worden voortgezet als er meer duidelijkheid is.

Een zwembad kost veel geld. Daarom is een goede afweging noodzakelijk. Als ChristenUnie willen we namelijk een goed zwembad voor Voorthuizen. Maar we beseffen ook dat we elke euro maar één keer kunnen uitgeven.

Namens de fractie,
Lukas Scheijgrond

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht