Aantal keer gelezen17

‘Valleilijn als noodroute voor NS’

Valleilijn-trein op station Barneveld-Centrum 2dinsdag 07 december 2010 15:07

BARNEVELD/DEN HAAG - De Valleilijn tussen Amersfoort, Barneveld en Ede-Wageningen moet via een kwartiersdienst een goede omleidingsroute voor reizigers worden bij calamiteiten op het knooppunt Utrecht.

Dat stelden de Kamerleden Arie Slob (ChristenUnie) en Jeroen Dijsselbloem (PvdA) maandagavond in een motie tijdens een debat met minister Melanie Schultz van Haegen over de problemen op het spoor van afgelopen weekend.

Volgens beide Kamerleden kan de volledige Valleilijn al door middel van kleine capaciteitsuitbreidingen een kwartiersdienst worden. Nu is dat alleen tussen Amersfoort en Barneveld Centrum het geval. Opwaardering van de route maakt deze lijn geschikt als omleidingsroute bij calamiteiten op het knooppunt Utrecht. Slob: ,,We hebben de afgelopen tijd met ontzettend veel problemen in Utrecht centraal station te maken gehad. Dit plan voor de Valleilijn kan een oplossing bieden in het geval er weer calamiteiten ontstaan.”

Belabberd
Bovendien verbetert de aansluiting op de Valleilijn met andere treinen op station Ede-Wageningen enorm, stelt de ChristenUnie. ,,Die is nu belabberd, terwijl het aantal passagiers op dit traject alleen maar groeit.” In de motie wordt nu nog niet gesproken over verdubbeling van het spoor. ,,We willen laten onderzoeken wat kleine aanpassingen kosten om de kwartiersdienst in te voeren. Dit moet zo snel mogelijk worden gerealiseerd, inclusief doortrekken naar Arnhem en Utrecht. Uiteindelijk willen we dubbelspoor, ook de kosten daarvan moeten inzichtelijk worden.” De Kamerleden vroegen de minister met een onderzoek voor 1 juli volgend jaar aan de Tweede Kamer duidelijkheid. Voor verbetering van het regionale spoornetwerk is landelijk tot 2012 vanuit Den Haag 90 miljoen euro beschikbaar gesteld.

Maatregelen
Minister Schultz gaf in het debat aan de motie te ontraden, omdat volgens haar een soortgelijk onderzoek al is uitgevoerd. ,,Er worden al maatregelen uitgevoerd bij Barneveld. Er is afgesproken dat latere plannen met de provincie worden bekeken en eventueel samen worden opgepakt.” Volgens Dijsselbloem schiet de minister daarbij voorbij het doel van deze motie. ,,De minister refereert aan andere, kleine verbeteringen die al wel zijn afgesproken met de provincie, maar het doel van de motie van Slob en mijzelf is echt nog niet uitgevoerd.” Donderdag 16 december wordt in de Tweede Kamer over het voorstel van Slob en Dijsselbloem gestemd.

Dubbelspoor
Connexxion staat positief tegenover het plan, zegt manager Coen Storm. ,,Maar wil je van de lijn een volwaardige noodlijn maken zodat NS-treinen tijdens calamiteiten of werkzaamheden door kunnen rijden, dan ontkom je niet aan dubbelspoor”, zegt hij. ,,Bovendien zou het dan verstandig zijn de verkeersleiding voor het hele traject onder ‘Amersfoort’ te laten vallen. Nu valt een deel hieronder en het andere deel onder ‘Utrecht’, zoals onlangs pijnlijk duidelijk werd bij de brand in Utrecht.” Het plan kan volgens Storm ook samenvallen met het eerder gelanceerde idee om de Valleilijn door te trekken naar zowel Arnhem als Utrecht.

Bron: Barneveldse Krant

« Terug