Raad zet in op zelfstandig museum

Museum Naïrac 1zaterdag 02 oktober 2010 18:14

Ondanks felle uitlatingen van oppositiepartijen Pro’98 en Burger Initiatief stemde de gemeenteraad dinsdag unaniem in met de subsidie van 1,25 miljoen euro voor verbouwing en uitbreiding van museum Nairac in Barneveld. Daarnaast zetten alle partijen in op verzelfstandiging van het museum.

Als het aan Burger Initiatief (BI) had gelegen waren de beslissingen uitgesteld naar de begrotingsvergadering, die in november op de agenda staat. ,,Dan kunnen we een zorgvuldige, integrale afweging maken en krijgt het college de tijd om de voorstellen beter te onderbouwen’’, meldde fractievoorzitter Dick van Rheenen. Gezien de tijdsdruk - de realisatie van het museum moet nog dit jaar starten om een provinciale subsidie van 1,25 miljoen te krijgen - vonden de andere partijen dit echter geen goed idee.

Met de rug tegen de muur
De oppositie laakte de snelheid waarmee de raad een beslissing moet nemen. ,,De raad staat opnieuw met de rug tegen de muur’’, reageerde Monique Rosbergen van Pro’98. ,,En dat is bij wethouder Van den Hengel wel vaker gebeurd’’, doelde ze op de gemeentelijke bijdrage voor kennisfestival Food4You. Dick van Rheenen van BI liet zich op soortgelijke wijze uit. Door de snelheid van werken is Pro’98 bang dat het nieuwe Nairac het ,,net niet’’ wordt. Ze vreest een gebouw zonder inspiratie, waarbij alles gericht is op het functioneren.

Een sober en functioneel gebouw zonder fratsen is juist precies wat Adriaan Guldie (VVD) voor ogen heeft. ,,Een architectonisch meesterwerk is niet nodig.’’  De liberaal onderstreepte daarnaast dat verlaging van de lasten door verzelfstandiging essentieel is voor zijn partij. ,,We schromen niet om alsnog de stekker uit het museum te trekken als niet aan deze voorwaarde wordt voldaan.’’

De andere partijen willen ook verzelfstandigen, maar spraken zich niet zo stellig uit over de toekomst van Nairac. Zij willen afwachten of er een businessplan tot stand kan komen, waarin het terugdringen van het personeelsbestand tot één fulltimer in 2013 en het besparen van 135.000 euro op de exploitatie uitgangspunten zijn. SGP, CDA en ChristenUnie (CU) benadrukten nogmaals het belang van de collectie van Nairac voor Barneveld. Ook spraken ze van een ,,unieke kans’’ vanwege de beschikbaarheid van de voormalige bibliotheek als uitbreidingslocatie en de Gelderse subsidie van 1,25 miljoen euro.

Vrijwilligers
De SGP stelde verder voor om nu al op zoek te gaan naar vrijwilligers voor het museum. CU pleitte voor de aanstelling van een fondsenwerver die bij allerlei organisaties 250.000 euro subsidie moet ‘ophalen’ voor de inrichting van het nieuwe museum. Het belang van Nairac voor Barneveld woog voor Pro’98 en BI uiteindelijk zwaarder dan hun krtiek op de gang van zaken. Op aandringen van de oppositie beloofde wethouder Gerard van den Hengel de gemeenteraad te informeren over de voortgang van het project. Officiële besluiten over Nairac hoeft de raad niet meer te nemen.

Bron: Barneveldse krant