ChristenUnie stemt voor het eerst tegen begroting

vrijdag 01 november 2002 10:11

De ChristenUnie heeft voor het eerst sinds lange tijd een tegenstem uitgebracht tegen de concernbegroting van de gemeente Barneveld.

De partij had donderdag 14 wijzigingsvoorstellen ingediend waarvoor weinig steun was bij de andere partijen. ,,De onroerendzaak belasting stijgt in onze ogen veel te snel. Tien procent per jaar is ons veel te fors. Maar we stemmen ook tegen omdat een aantal van onze zeer reële voorstellen niet overgenomen zijn,`` aldus Frits Appelman in een toelichting. ,,Ik stem liever voor een begroting, maar deze keer zat het er niet in. Bovendien hebben we nu in het duale stelsel ook meer vrijheid om tegen een totale begroting te stemmen. In de vorige situatie waren we nog voluit gemeentebestuur. Nu bestuurt het college en de collegepartijen en zijn wij de controleurs. Leuk is het niet (ik bestuur liever), maar het is niet anders."
De ChristenUnie kreeg donderdag slechts steun voor één wijzigingsvoorstel. De partij kreeg het CDA en de VVD mee in een voorstel om een tevredenheidsonderzoek onder burgers uit de begroting te schrappen en daarmee enkele duizenden euro`s te besparen. Het belangrijkste CU-voorstel echter betrof een amendement over de ozb. De ChristenUnie stond erop dat de tarieven voor deze belastingen de komende jaren niet sneller zouden stijgen dan de inflatie (4 procent in 2003 en in de jaren erna 2,5 procent). Het voorstel vond echter alleen genade in de ogen van de VVD.

Reacties op 'ChristenUnie stemt voor het eerst tegen begroting'