Brief ChristenUnie aan college: `Raad mogelijk buiten spel in Harselaar-Zuid`

maandag 23 februari 2004 09:43

De ChristenUnie vraagt zich af of het college van burgemeester en wethouders de gemeenteraad - mogelijk onbedoeld - buiten spel heeft gezet met het tekenen van de samenwerkingsovereenkomst voor Harselaar-Zuid.

Het gaat om de overeenkomst die onlangs bezegeld werd tussen Vastgoed Harselaar-Zuid BV en de gemeente Barneveld over de ontwikkeling van bedrijventerrein Harselaar-Zuid. In een brief aan het college wijst raadslid Henk Geurts er op dat de gemeenteraad op 10 juli 2001 een intentieovereenkomst heeft vastgesteld waarin stond dat samenwerking op een `publiek-private` manier (zogeheten PPS-constructie) moest gebeuren. Geurts schrijft: ,,Partijen (Vastgoed Harselaar-Zuid BV en de gemeente Barneveld) zijn gehouden aan artikel 4, lid 4 waarin onder andere staat: `Partijen zijn zich ervan bewust dat ten aanzien van het aangaan van de definitieve samenwerkingsovereenkomst de medewerking van het college van B&W en de gemeenteraad van de gemeente Barneveld benodigd is`. Inmiddels heeft het college aan de leden van de commissie Grondgebied desgevraagd een Samenwerkingsovereenkomst doen toekomen. Dat is reden voor de fractie van de ChristenUnie het college de volgende vragen te stellen. Waarom heeft het college de gemeenteraad niet betrokken bij de totstandkoming van genoemde samenwerkingsovereenkomst? Hoe en wanneer denkt het college de medewerking van de gemeenteraad alsnog te verkrijgen voor de overeenkomst? Nu is (wellicht onbedoeld) de gemeenteraad buiten spel gezet en dat is toch niet de bedoeling van het college?" De gemeente kan nog niet reageren op de brief, zo meldt woordvoerder Marja Hermsen. ,,Hij is waarschijnlijk net binnen en zal via de reguliere weg beantwoord worden."

Reacties op 'Brief ChristenUnie aan college: `Raad mogelijk buiten spel in Harselaar-Zuid`'