Barneveldse krant: Vrije Keuze onderhoud graven

vrijdag 14 januari 2005 09:21

BARNEVELD - Het verplicht laten afsluiten van een onderhoudscontract voor graven die voor onbepaalde tijd worden uitgegeven, stuit op weerstand in de Barneveldse politiek. De raadsleden zien niet direct in waarom het nodig is.

Door Hans-Lukas Zuurman

Het onderwerp kwam donderdag uitgebreid aan de orde in de commissie Grondgebied. Het college wil per 1 februari regelen dat voor nieuwe graven een onderhoudscontract - af te sluiten met de gemeente - verplicht wordt voor een periode van vijftig jaar. Dit geldt voor graven die voor onbepaalde tijd worden uitgegeven en kost 2000 euro. Als gekozen wordt voor een graf met een termijn van dertig jaar, bestaat er een keuze: of een contract van 1042,50 euro afsluiten of het onderhoud van het graf laten verzorgen door nabestaanden. De termijn van dertig jaar kan telkens met een periode van tien jaar worden verlengd, waardoor het verplichte onderhoudscontract kan worden omzeild. ,,En daarom is de verordening zo lek als een mandje’’, constateerde Henk Geurts (ChristenUnie). Hij begreep niet waarom het juist in het geval van ‘onbepaalde tijd’ een onderhoudscontract verplicht zou moeten worden. Net als veel collega-raadsleden zag hij het nut er niet echt van in.

Storen
Volgens het college is het onderhoudscontract nodig omdat nabestaanden zich vaak storen aan het slechte onderhoud van de naastgelegen graven. Ook zou de aansprakelijkheid van de gemeente een reden zijn om graven en grafbedekkingen netjes te houden. In het voorstel wordt dit in verband gebracht met letselschade die iemand op zou kunnen lopen, waarvan de claim ‘zeer hoog’ kan uitvallen.

De definitieve beslissing over het wijzigen van de verordening wordt genomen tijdens de raadsvergadering op dinsdag 25 januari. Aanvang is om 19.30 uur in de raadzaal van het Oude Raadhuis.

Reacties op 'Barneveldse krant: Vrije Keuze onderhoud graven'