Structuurvisie en Centrumplan

donderdag 08 mei 2003 20:10

Op het moment dat ik deze bijdrage schrijf, is het bevrijdingsdag. Gisteren waren er in de meeste kernen herdenkingsbijeenkomsten. De sprekers die ik meemaakte vroegen zich terecht af of er momenteel met de vrijheid die we al meer dan een halve eeuw mogen hebben wel goed wordt omgegaan. Vrijheid is niet met geld te koop, maar in de praktijk handelen velen -en hoe vaak ook wij zelf niet?- in strijd met deze wijsheid. Wat echt bevrijdend is, is het geloof dat Jezus Christus deze wereld regeert en dat Hij het beste met ons voor heeft, nl de totale bevrijding van al het kwaad in deze wereld. Vanuit dat besef mogen wij ons werk in de politiek doen.

Structuurvisie
Na veel vergaderingen kon de gemeenteraad eindelijk de Structuurvisie vaststellen. In deze visie worden in grote lijnen de mogelijk- en wenselijkheden geschetst voor de gemeente op het gebied van o.a. woningbouw, bedrijv-enterreinen en infrastructuur. Veel aandacht is er besteed aan Kootwijkerbroek. De ontwikkelingen in de landbouw zijn dat er een verschuiving zal plaatsvinden van landbouw naar bedrijven. Dat vraagt om meer bedrijventerrein, want in het buitengebied is vestiging daarvan niet toegestaan. De provincie liet zich door de ondernemers overtuigen en stond bijna tweemaal zoveel hectaren toe. Dat men alle woningen aan de oostzijde van het dorp wilde hebben, werd niet gehonoreerd.
Goed nieuw was er op de valreep over de wegenaanleg. In Arnhem kwamen de collegepartijen overeen de doortrekking van de A30 naar de A28 van tafel te halen en de rondwegen om Voorthuizen en Putten met spoed aan te leggen. En nu maar eens kijken wat spoed in de politiek voorstelt, want woorden zijn mooi en papieren geduldig.

Actualisering Barneveld Centrum
Het moment waarop definitief besloten moet worden hoe met het Centrumplan verder te gaan nadert nu snel. Twee jaar geleden stemde de fractie er mee in, onder de voorwaarden dat er een plafond aan de gemeentelijke bijdrage wordt gesteld en de lasten voor de burger door de realisering van dit plan niet omhoog mogen gaan. Door de economische ontwikkelingen heeft men de plannen gewijzigd. Zo moet het gemeentehuis goedkoper worden en stijgen de kosten voor de bibliotheek en de Veluwehal. Vervelend bij de hal is dat er asbest is aangetroffen en dat ook eisen vanuit de Arbowet voor kostenverhoging zorgen. De daling van de kosten van het raadhuis heeft voor ons aanleiding gegeven ons te bezinnen op de budgetten. Verhoudingsgewijs vinden wij het bijgestelde plan duurder dan het oorspronkelijke.
Moeilijker is dat het college, nu het dorpscentrum toch op de schop gaat, meteen een heleboel andere zaken wil meenemen. Daarvoor geeft de provincie wel subsidie, maar de gemeente moet er dan wel een kleine drie miljoen bijleggen. Dat betekent weer dat aan de door ons gestelde voorwaarden niet wordt voldaan. Aan de andere kant is duidelijk dat er nu echt wat moet gebeuren. We zullen ons daarom intensief op de huidige situatie moeten bezinnen.

Frits Appelman
Achtergronden