20-11-30 foto bloemen Scherpenzeel.jpgdonderdag 29 april 2021 00:00

Dat de provincie een fusietraject voor Barneveld en Scherpenzeel heeft ingezet mag geen nieuws meer heten. Tijdens zo’n traject zijn het college van B&W en de gemeenteraad natuurlijk betrokken, maar formeel is er maar één moment waarop de raad om een standpunt wordt gevraagd. Dat is als er een zienswijze ingediend moet worden op het herindelingsontwerp van de provincie. Die zienswijze hebben we tijdens de vergadering van april vastgesteld. Op het voorstel van het college hebben we wel eerst een paar wijzigingen aangebracht.

Eén van de zaken die de ChristenUnie dwars zat, is het plusje dat de provincie wil geven op het dorpenbeleid. De provincie gaat uit van een doorontwikkeling van het dorpenbeleid waarbij de dorpen meer zeggenschap moeten krijgen. Als ChristenUnie zijn we zeker voor doorontwikkeling van het dorpenbeleid. Maar dat moet wel ontstaan vanuit de samenwerking tussen de dorpen en de gemeente. Dat standpunt werd ook ondersteund door verschillende voorzitters van plaatselijk belangverenigingen tijdens een interview in de Barneveldse Krant op 10 april.

In de voorgestelde zienswijze had het college opgenomen dat we als Barneveld voortvarend te werk gaan met het door de provincie gewenste dorpenbeleid. Als ChristenUnie vonden we dat te snel gaan en hebben voorgesteld die boodschap aan de provincie te vervangen door een zin waarin gesteld wordt dat dit dorpenbeleid in samenspraak tussen de dorpen en de gemeente en gefaciliteerd door de gemeente tot stand komt. Alle partijen behalve Lokaal Belang steunden deze wijziging.

Reacties op 'fusie Scherpenzeel: Goed dorpenbeleid ja! Maar niet vanwege een naderende fusie.'