WisselBlog week 42 - Heimen Schuring

dinsdag 17 oktober 2006 08:26

A is een aapjeZaterdag 21 oktober – A is een aapje
Vandaag een volle agenda, waarbij we als gezin driemaal gebruik maken van gesubsidieerde voorzieningen (en dat geeft een lekker gevoel, twee dagen na de begrotingsbehandeling).

Eerst in alle vroegte met Stefan naar SDVB. Een thuiswedstrijd op een prachtig kunstgrasveld en in een aftands kleedhok. De slechte kleedruimte mag de pret niet drukken: het wordt 8-0.

Daarna om half een naar het Nairacmuseum, naar de voorstelling A is een aapje. Een leuke voorstelling, die prachtig past bij de tentoonstelling 100 jaar Rie Cramer. Opa en de drie kids mee. We hebben ons prima vermaakt.

En als klapstuk een afzwemfeest van onze zoon. Hij mocht vandaag voor zijn B-diploma afzwemmen. Alle kinderen waren geslaagd; een groot feest in het zwembad!

Een mooi slot van een drukke week!

Vrijdag 20 oktober – The day after
Wel even afkicken: geen begroting meer in m’n tas, maar gewoon weer een boek. Het was gisteren best intensief.

Ik ben in de blog van gisteren al ingegaan op de dag zelf. Dat doe ik daarom niet nog een keer. Een kleine opmerking nog. Pro98 moest zichtbaar wennen aan zijn (of haar) nieuwe rol: de oppositie. Een jaar geleden zaten wij daar ook nog in. Daarom weten we maar al te goed dat het een hele lastige plek is. De coalitie heeft per definitie de meerderheid. En dan is het hard knokken. Knokken hebben Monique Rosbergen en de andere Pro98-raadsleden gedaan. Daarvoor mijn complimenten!

Nu wordt vooruitkijken. Op 22 november gaan we naar de stembus. Hebt u de Stemwijzer al geprobeerd? Doen! (zei hij nadat hij gelukkig stevig bij de ChristenUnie uitkwam…). Ook aanbevelenswaardig is de site www.stemrou.nl, tenminste, als je je nog jong voelt…

Op 18 november komt André Rouvoet en de hele ChristenUnie-campagne naar Barneveld. Het wordt een spetterende avond. Noteer daarom alvast maar in uw agenda: 18-11, 19:15 Toneelzaal Veluwehal: verkiezingsavond ChristenUnie. CU@de Veluwehal!

Donderdag 19 oktober – Begrotingsraad
Nou, dat was ‘m dan: de dag waar we vele dagen naar toe gewerkt hebben. Het begon allemaal met het ontvangen van de duimdikke conceptbegroting op 19 september. Daarna kwam het lezen, het overleggen, het wikken en het wegen. Vragen stellen, weer overleggen conceptbijdragen schrijven (dat deed Tjitske) en daarop commentaar leveren (dat deed de rest). En dat allemaal voor de begrotingsbehandeling van vandaag.

Was het leuk vandaag? Bij tijd en wijle. Op sommige momenten werd er gelachen om woordgrapjes, versprekingen en andere leuke voorvallen. Het kan ook niet de hele dag serieus zijn. Voor de rest werden alle goede plannen van het college toch wel overschaduwd door de forse OZB-verhoging. Dat vond niemand leuk (behalve Lijst8 misschien, die kan de komende jaren roepen dat de andere fracties potverteerders zijn).

Pro98 had de moeite genomen een alternatieve begroting op te stellen. Wel jammer dat we die pas een dag van tevoren kregen toegestuurd. Daardoor konden we eigenlijk geen serieuze studie maken van hun alternatief. Wat uit hun voorstel bleek, is dat zij heel veel zaken wilden uitstellen tot in of na 2010. Niet alleen schoolhuisvesting, maar ook het bevorderen van economische groei en zo nog veel meer zaken. Pro wil Barneveld vier jaar op slot zetten en dat lijkt me absoluut niet de bedoeling.

De coalitiepartijen hebben dit college op pad gestuurd met de opdracht om daadkrachtig en slagvaardig belangrijke zaken op te pakken. Belangrijke zaken, zoals het bouwen van scholen, het wegwerken van achterstanden in sportaccommodaties, het goed invoeren van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning, het bevorderen van welzijn van jongeren en ouderen en ga zo maar even door. Om daadkrachtig en slagvaardig te kunnen werken is er wel de nodige financiële slagkracht nodig. En met de OZB-stijging heeft het college deze slagkracht gekregen. Niet omdat er lichtvaardig omgegaan wordt met het geld van de inwoners (‘Sinterklaasje spelen’ noemt Pro98 dat), maar omdat Barneveld zichzelf anders tekort doet.

Woensdag 18 oktober – Afstemming
Ook deze avond staat weer in het licht van de begroting 2007. Vanavond stemmen de fracties de moties en amendementen (wijzigingsvoorstellen) af. Dit om te voorkomen dat er op de begrotingsdag allerlei voorstellen dubbel worden ingebracht.

Een belangrijk amendement gaat over de OZB-verhoging. De collegepartijen komen gezamenlijk met het voorstel om de stijging te beperken tot 30% in 2007 en een verhoging van 3% in 2008 (bij dat laatste percentage komt de inflatie ook nog bij). Pro98 reageerde bij het bekend worden van dit amendement quasi-verbaasd: ‘hebben de collegepartijen vooral al overleg gehad dan?’ Het antwoord is uiteraard: Ja. Net als in voorgaande jaren (toen Pro in de coalitie zat) hebben de college-partijen gepraat over de aanpak. Dat is helemaal niet raar: in april hebben de vier partijen een akkoord gesloten. De vier partijen zijn aan elkaar verbonden, we hebben iets gemeen: we steunen dit college. Dan is afstemming volledig op z’n plaats.

Dinsdag 17 oktober – Begrotingsstress
Ik kan aan mijn mailbox merken dat het bijna B-day is: begrotingbehandelingsdag. Er schuiven toch wat meer dan gemiddeld mailtjes naar binnen. Ditmaal niet zoveel mails van belangengroepen, de concept-begroting voorziet dan ook in het oplossen van behoorlijk wat knelpunten. In voorgaande jaren kwamen de sportverenigingen, muziekverenigingen, schoolbesturen voor langs, in de fractie en in de mail.

Ook een mail van de secretaris van Plaatselijk Belang Voorthuizen (PBV) over het Centrumplan Voorthuizen. Hij schrijft dat er overeenstemming is over het in een keer uitvoeren van het centrumplan (dat zou eerst in fasen gaan). De begroting is niet aangepast aan de nieuwe situatie. Dat kon ook bijna niet, het oude centrumplan is vorige maand in de commissie Grondgebied behandeld en ongeveer tegelijkertijd werd de concept begroting rondgestuurd.

Volgens PBV moet er geld bij voor de nieuwe afspraken. Navraag binnen het gemeentehuis leerde mij dat het met de huidige begroting wel zou kunnen, mits de anderhalve ton die nu jaarlijks in de begroting staat niet als dotatie voor de voorziening wordt gezien, maar als kapitaallast (die dan overigens wel tot 2026 blijft lopen). Omdat ik me niet wil mengen de onderhandelingen, heb ik PBV geadviseerd deze lijn met het college te bespreken. Dan zouden we èn de begroting voor 2007 – 2010 op dit niveau kunnen houden èn het Centrumplan Voorthuizen ineens kunnen realiseren. Wat wil een mens nog meer?

Maandag 16 oktober - Tien jaar getrouwd!
Het belangrijkste nieuws van de dag is natuurlijk dat Alma en ik vandaag precies tien jaar getrouwd zijn. Dat hebben we enkele weken al uitgebreid gevierd met een citytrip naar Barcelona, maar ook vandaag is het feest! De bekende patat-met-appelmoes gaat er bij de kids wel in en ook het gebak laten we ons heerlijk smaken.

Daarna fractievergadering, daar kom je niet onderuit in de week van de begrotingsbehandeling. Dat was ook direct het enige onderwerp van de vergadering. Met de wethouder en een deskundig en betrokken ChristenUnie-lid gaan we door de begroting en praten we over de insteek voor aanstaande donderdag.

We hopen dat de stapels moties en amendementen ons bespaard blijven (voorgaande vergaderingen werden stapels van 70 a 80 wijzigingsvoorstellen in stemming gebracht) en dat we een goed debat over de hoofdlijnen hebben. Want wat er ook geroepen wordt over de OZB-verhoging, in deze begroting worden wel knopen doorgehakt en wordt daadkracht getoond. En dat is wat Barneveld nodig heeft.

Zondag 15 oktober - Door de Geest
Vanmorgen hield de dominee een aansprekende preek over Zacharia 4, over het vierde nachtgezicht. De tekst was een deel van vers 6: 'niet door kracht, noch door geweld, maar door Mijn Geest'. Een bekend bijbelgedeelte, dat een kernachtige uitleg is van het nachtgezicht dat Zacharia zag: de olie uit de olijfbomen komt zonder kracht of geweld door de pijpen in de zevenarmige kandelaar. De Heilige Geest wil ons voortdurend voeden (de olie) zodat wij (de lampen op de kandelaar) voortdurend een licht in de wereld kunnen zijn.

Een prachtig Bijbelgedeelte, met een prachtige boodschap! Lees het zelf maar een na via www.statenvertaling.net of www.mybible.nl

Wilt u reageren? Van harte welkom! Stuur een mail naar h.schuring@barneveld.nl

Reacties op 'WisselBlog week 42 - Heimen Schuring'

Geplaatst op: 12-04-2016 14:06