Barneveldse krant: Wethouder Verweij slaat eerste paaltje voor wegbewijzering

Start plaatsing huisnummerpaaltjes 5 juli 2006 090vrijdag 07 juli 2006 13:08

VOORTHUIZEN - Met enkele ferme klappen heeft wethouder Leen Verweij deze week het eerste van drieduizend huisnummerpaaltjes - die de komende periode in het buitengebied worden geplaatst - de grond in geslagen. De paaltjes in de berm moeten ervoor zorgen dat hulpdiensten adressen gemakkelijker kunnen vinden.

Vertegenwoordigers van de gemeentelijke verenigingen voor Plaatselijk Belang en een aantal raadsleden woonden de plechtigheid aan de Zeumerseweg in Voorthuizen bij. Na de rake klappen, hielde de wethouder een korte toespraak ,,We hebben in onze gemeente een enorm groot buitengebied met veel mooie wegen. Maar vooral bij donker weer is het moeilijk om de juiste percelen te vinden. Als bij noodsituaties hulpverlenende instanties moeten zoeken, dan is elke minuut kostbaar. De SGP-fractie heeft het initiatief genomen en veel moeite moeten doen om gemeenteraad en burgemeester en wethouders van de noodzaak van de paaltjes te overtuigen. Met GPS- en navigatiesystemen zou het immers niet meer nodig zijn. We weten inmiddels beter. De financiering van de paaltjes leek echter lange tijd een probleem. Maar nu zorgen de gemeente (35.000 euro) en het Fortisfonds (€ 10.000 euro) voor de benodigde materialen. Maar de grootste besparing zit hem in de plaatsingskosten. De verenigingen voor Plaatselijk Belang hebben gezorgd voor vrijwilligers die de bordjes plaatsen”, aldus Verweij.

Dat het eerste paaltje juist bij Eddy en Linda van de Bor aan de Zeumerseweg 3 in Voorthuizen werd geplaatst is geen toeval. Zij hebben een opfokbedrijf voor 900 mestkalveren, beheren een minicamping en een ijsbaan en hebben de huisnummerpaatjes opgeslagen.

Ies Bos liet namens het Fortisfonds weten aanvankelijk niets te hebben gezien in huisnummerpaaltjes. ,,Maar bij nadere bestudering bleek, dat de vindbaarheid voor de hulpverlening van groot belang is. Gezien het feit dat gemeente en vrijwilligers een duidelijk aandeel in het project hebben, past onze bijdrage goed in de subsidievoorwaarden die we hanteren.”

Namens alle verenigingen van Plaatselijk Belang voerde Niek van den Brink, scheidend voorzitter van Kootwijkerbroek, het woord. ,,Onze lang gekoesterde wens in Kootwijkerbroek kon alleen op subsidie rekenen, als alle kernen daaraan mee zouden doen. Daarom denk ik met plezier terug aan de vergadering in Stroe, waar we gezamenlijk besloten dat de huisnummering voor het buitengebied noodzakelijk was en dat we dat met vrijwilligers zouden volbrengen. In Kootwijkerbroek gaat de vrijwillige brandweer de 832 paaltjes plaatsen. De planning is dat dit voor het eind van het jaar gebeurt.”

Genodigden kijken toe hoe wethouder Verweij voorbereidingen treft voor de plaatsing

De historische vereniging maakte opnamen van dit historische moment
De historische vereniging maakt opnamen van dit historische moment

Wethouder Verweij voert het woord