
Naast breedte sport nu ook breedte cultuur
Bijdrage bij de Integrale Cultuurvisie
Cultuur is iets wat dichtbij mij staat. Niet alle kunstvormen zijn aan mij besteed. Maar als zoon van een muziekjuf is het met name de muziek die mij in haar greep houdt. Ze zeggen dat cultuur verbind, verrijkt, inspireert, ontspant. En dat ervaar ik ook zo. Ik speel hobo en althobo, jarenlang bij de Harmonie Barneveld en nu nog in het Nederlands Politieorkest. Als je in zo’n orkest zit verbind je met anderen op een andere manier. Natuurlijk bij een drankje maar ook in het muzikale samenspel en op een totaal andere manier dan in je werk of in de raad. Het verrijkt want het vraagt iets anders van je om te ontwikkelen. En ik denk dat veel mensen dat zo ervaren. Of ze nu in het theater naar een voorstelling kijken of luisteren. Bij een toneelvereniging zitten, muziek maken of naar en museum gaan.
Cultuur is onderdeel van het welzijn van onze bewoners en bepaalt mede de aantrekkelijkheid van onze gemeente. En daarom is het ook goed dat we met de Integrale Cultuurvisie kaders hebben waarbinnen cultuur mee kan groeien met de groei van Barneveld. Integrale cultuurvisie benoemt de verschillende waarden van cultuur en daarnaast ook de culturele ambities. Dit zijn de kaders voor de komende jaren waarbinnen cultuur mee moet groeien met de groei van Barneveld.
Een ambitie licht ik er graag uit omdat deze de ChristenUnie nauw aan het hart staat. Cultuur is voor alle inwoners bereikbaar. Omdat wij graag zien dat iedereen mee kan doen. We hadden al breedtesport en nu krijgen we ook breedtecultuur.
Participatie
Het participatie traject wat heeft plaatsgevonden voorafgaand aan de Integrale Cultuurvisie is uitgebreid beschreven in het participatieverslag. Als ik dat lees kan ik niet anders zeggen dat er een uitgebreid en zorgvuldig traject is gelopen.
Dat dit niet alleen een papieren exercitie is geweest blijkt voor mij uit dat ik elementen terug zie komen uit eerdere gesprekken. Een voorbeeld hiervan is dat ik de culturele code terug zie komen die insprekers vorig jaar vroegen om op te nemen.
En het participatietraject heeft ook zichtbaar geleid tot draagvlak voor de Cultuurvisie vanuit het culturele veld. Dat merkten we ook bij de insprekers twee weken geleden. Niet dat zij geen enkele zorgen hadden maar insprekers gaven aan waarde te hechten aan het vaststellen van deze eerste Cultuurvisie.
Van beleidsvisie naar beleidsuitvoering
Dan is er een punt wat mij wel wat hoofdbrekens heeft gekost. En dat gaat over het volgende. We hebben een cultuurvisie voor 10 jaar. Deze heeft zoals een visie voor de langere termijn hoort te zijn een bepaald abstractie niveau.
Het gevolg hiervan is wel dat de stap naar de uitvoeringsagenda, die het college vaststelt groot is. Er is veel beleidsruimte tussen de visie en de uitvoeringsagenda. Hierin worden beleidskeuzes gemaakt. Daar komt nog bij dat de cultuurvisie nieuw is en dat we nog geen ervaring hebben met de doorvertaling naar de uitvoering. Hoe pakt dat nu uit? Die afstand tussen visie en uitvoering voelt nog onwennig, ongemakkelijk. En hoe zorg je er nu voor dat we als raad toch meer in positie zijn of komen.
De heer Korevaar sprak met mij over het verkorten van de looptijd van de cultuurvisie. Dus na 5 jaar actualiseren dan wel een nieuwe visie. Dat maakt inderdaad dat je de komende jaren ervaring kan opdoen en na vijf jaar kan bijstellen dan wel nieuw beleid kan vaststellen. Maar ik ben wel benieuwd wat dit doet met het beslag op de ambtelijke capaciteit.
Tegelijkertijd staat in de cultuurvisie “We doen elke twee jaar een tussenevaluatie. Het jaar voorafgaand aan het aflopen van de termijn evalueren we de visie als geheel en stellen we een geactualiseerde of nieuwe visie vast”. Dit zou ook een oplossingsrichting kunnen zijn waarbij het onduidelijk is wat er met de opbrengst van de tussenevaluaties gebeurd.
Los van de inzichten die we tijdens het gesprek hierover zullen opdoen, vraag ik de wethouder wel alvast een toezegging om de opbrengst van de tussentijdse evaluaties ook te verwerken. Dit kan wat mij betreft zijn in de visie, de uitvoeringsagenda of een separaat raadsvoorstel. Dit afhankelijk van het evaluatiepunt. Nu staat er dat alleen de brede evaluatie in het voorlaatste jaar leidt tot bijstelling dan wel een nieuwe cultuurvisie. En dat is pas over negen jaar.
Financiën
Zoals ook in de commissie aangegeven zit er bij onze fractie wel zorg op de financiën in relatie tot de ambitie. Gemeente Barneveld geeft een relatief laag bedrag per inwoner uit aan cultuur. 54 euro en 56 cent per jaar. Daarmee staan we in het rechterrijtje. En het roept de vraag op hoe reëel is het om met deze middelen de ambities op cultuur waar te maken.
Motie
Tenslotte waren er meerdere insprekers, waaronder de Floralia. Zij spraken als organisator van immaterieel erfgoed een behoeft aan ondersteuning uit. Het gaat dan onder meer om een financieel vangnet. De cultuurvisie stelt dat de gemeente zich gaat bezinnen op een mogelijke vorm van ondersteuning. Maar hieraan is geen tijdspad gekoppeld en deze wordt tegelijkertijd wel gekoppeld aan de ontwikkelingen bij de Oranjevereniging. Wat betreft het instrument garantiestelling zien wij die koppeling echter niet.
Daarom vragen wij middels een motie om het instrument garantiestelling ten behoeve van immaterieel erfgoed te onderzoeken. En dit ook specifiek voor de Floralia te onderzoeken voor eind juli 2025. En bij een positieve afweging dit toe te voegen aan de uitvoeringsagenda.
De ChristenUnie ziet in deze cultuurvisie een goede stap. Er zijn kaders gesteld waarbinnen een mooi en divers cultuuraanbod binnen onze gemeente kan ontstaan en groeien.