Een langverwachte uitbreiding voor SDVB

02_Wouter_de_Kool_1_lowres.jpg
Door Wouter de Kool op 17 april 2024 om 19:23

Een langverwachte uitbreiding voor SDVB

Raadsbijdrage bij bestemmingsplan Barnseweg (SDVB)

Met de wijziging van het bestemmingsplan wordt een uitbreiding van SDV Barneveld mogelijk gemaakt. Na een lang traject met veel hindernissen en ook veel discussie in deze zaal komt realisatie nu echt dichtbij. Dat is heel goed nieuws voor iedereen, met name de jeugd, die wil voetballen maar op de wachtlijst staat.

Naast deze mooie stap voor voetballend Barneveld, hebben we in de commissievergadering ook de zorgen van buurtbewoners gehoord. Zorgen over overlast van jongeren, maar ook zorgen over het calamiteitenpad. Hoe gaat dit er uitzien? Wat voor hek komt er? Wat voor wegdek komt er? En wanneer wordt er gebruik gemaakt van dat pad voor onderhoud? Wat voor overlast geeft dat maaionderhoud dan? Vandaar een motie om met buurtbewoners in gesprek te gaan over de gewenste uitstraling van het hek en het wegdek en om afspraken te maken over het tijdsframe waarbinnen onderhoud plaatsvind. Met als doel overlast van onderhoud te minimaliseren. Deze motie dien ik bij deze in.

Tenslotte waar eerder alleen het verkeerskundig perspectief werd meegewogen in de beslissing over de voorrangssituatie Barnseweg, zijn in tweede instantie ook andere perspectieven meegewogen. Waaronder het door de raad aangereikte historisch verkeersongevallen perspectief en het perspectief van het ontbreken van politiek en maatschappelijk draagvlak. Wij zijn heel blij dat deze nieuwe afweging niet alleen heeft geleid tot het besluit de fietsers in de voorrang te laten, maar ook om de huidige voorrangssituatie nog verder te verbeteren. Daar zijn onze fietsers, een kwetsbare groep weggebruikers, bij gebaat.

Labels: , ,