Financieel verantwoordelijk

Door Wouter de Kool op 8 februari 2023 om 20:24

Financieel verantwoordelijk

Bijdrage bij het Meerjaren investeringsplan

ls je iets koopt en je hebt het geld niet, dan heet dat ook wel op de pof kopen. Als je gaat kijken naar de betekenis hiervan betekent het kopen op goed geluk. Je hebt het geld niet en je hoopt maar dat je de lasten hiervan in de toekomst kan betalen.

Het MIP en het uitvoeringsplan gaan ons helpen om goede en financieel verantwoorde keuzes te maken. En niet op de pof te kopen. We hebben nu zicht op de investeringen (2023) en de bijbehorende kapitaallasten voor de komende jaren. En we hebben zicht op de investeringsvolumes voor de komende jaren. Wat mij betreft zijn we er dan nog niet. Het is een instrument in ontwikkeling.  Met dit instrument koopt de gemeente Barneveld niet op de pof, niet op goed geluk maar op basis van financieel doorzicht naar de toekomst. Niet op goed geluk, maar financieel verantwoord.

Dan nog over de skeelerbaan, een investering waar we in de commissie wat uitgebreider bij stil hebben gestaan. Een mooi vooruitzicht voor de skeelervereniging waarmee een lang gekoesterde wens een grote stap dichterbij komt.

We hebben ook een bezoek gebracht aan de skeelervereniging.  Wat heel mooi was om te zien hoe de skeelervereniging al met andere verenigingen in gesprek is over samenwerking en gezamenlijk gebruik en beheer van een te ontwikkelen terrein.

En goed om te merken dat nagedacht wordt over hoe toekomstige initiatieven kunnen landen op het te ontwikkelen terrein. Want niet iedereen en niet alles zit in een fase van de planvorming waar ze direct kunnen invoegen. Dat mag de boel niet ophouden. Zo is er nu geen concreet plan voor atletiek maar er wordt wel nagedacht over dat je de skeelerbaan wel zou kunnen gebruiken als atletiekbaan.

En die mindset dat is nodig. Want er zijn veel verenigingen met een actuele accommodatiebehoefte. De Oranjevereniging, de scouting, de dam en schaakclub, de petanque vereniging. En wij zien veel voordeel als het te ontwikkelen terrein nu of in de toekomst kan renderen ten behoeve van meerdere verenigingen.  Overbodig dat denk ik niet, zeker niet als je iets belangrijk vindt.

En we vragen het college dan ook deze gedachtenlijn door te zetten in het uiteindelijk op te leveren voorstel.

Labels: , ,