ChristenUnie Barneveld presenteert vernieuwde fractie

CU-Socialmediafoto
Door ChristenUnie Barneveld op 6 april 2022 om 10:29

ChristenUnie Barneveld presenteert vernieuwde fractie

De ChristenUnie Barneveld won met de gemeenteraadsverkiezingen op 16 maart vijf zetels. Onlangs presenteerde de partij haar nieuwe fractie. Fractievoorzitter Henk Wiesenekker en de raadsleden Henry Buitenhuis en Jaap van den Top zullen voor de komende jaren hun raadswerk voortzetten. De raadsleden Wilma Heijkoop en Lukas Scheijgrond hadden al eerder aangegeven te willen stoppen. Hun plaatsen zijn ingenomen door Dianne de Kwant en Wouter de Kool. Rufo Petri blijft raadscommissielid, terwijl de plaats van Erik van de Kamp door Joël Verstoep is ingenomen.

'Met dit team willen we de komende jaren voor alle dorpskernen van betekenis zijn', zegt fractievoorzitter en Barnevelder Henk Wiesenekker (33), die zelf werkzaam is bij de politie. 'Onze campagneleus was Samen Recht Doen. Dat is niet alleen voor de campagne geweest. We willen ook de komende jaren daaraan inhoud geven. Ons verkiezingsprogramma, dat te vinden is op onze website, laat het zien. Daarmee gaan we de coalitiebesprekingen in.'

Ervaren
De fractie telt, naast fractievoorzitter Henk Wiesenekker, nog twee ervaren raadsleden: Henry Buitenhuis (63) uit Barneveld en Jaap van den Top (61), die in Kootwijkerbroek woont. Henry, werkzaam in het onderwijs, staat volgens de ChristenUnie bekend om zijn dossierkennis en duidelijke stellingnames. Jaap van den Top is agrariër en kent van huis uit de belangen van de boeren, die hij zo nodig tot in de landelijke politiek onder de aandacht brengt. Onlangs had hij Henk Staghouwer, minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, op de koffie bij hem thuis. Samen met mede-agrariërs sprak hij daar met de minister over de boerenbelangen.

Nieuw in de raad
Wouter de Kool (50), die in het dagelijks leven strategisch adviseur is, is nieuw in de Barneveldse gemeenteraad, maar heeft al de nodige politieke ervaring opgedaan in een stadsdeelraad van Amsterdam en als raadscommissielid in Barneveld.

Dianne de Kwant (26), eveneens nieuw in de raad, kreeg 579 voorkeurstemmen en staat daarmee in de top 10 van de raadsleden met de meeste voorkeursstemmen in de gemeente Barneveld. Na vier jaar als raadscommissielid haar bijdrage te hebben geleverd, is zij naar eigen zeggen helemaal klaar voor het raadlidmaatschap. Dianne woont in Voorthuizen en werkt in de autobranche.

Raadscommissieleden
De fractie van de ChristenUnie Barneveld telt ook twee raadscommissieleden. Deze raadscommissieleden ondersteunen de raadsleden in het verkrijgen van inzicht in de dossiers door informatie te vergaren, bijvoorbeeld door vragen te stellen aan de wethouders in de commissievergaderingen. Joël Verstoep (31) uit Barneveld neemt deze taak nu over van Erik van de Kamp. Joël is omgevingsmanager bij een waterschap. Rufo Petri (53) is sinds december 2021 raadscommissielid en zet dit werk voort. Hij werkt als manager Marketing, Communicatie en Cliëntenvoorlichting bij een ouderenzorgorganisatie.