Alcoholcampagne Kootwijkerbroek en Stroe van start; ‘Met z’n allen het gif bestrijden’

donderdag 30 oktober 2008 14:47

Samen met afgevaardigden van onder meer de kerken, de scholen, de ondernemers, plaatselijk belang en de politie gaf wethouder Leen Verweij woensdagmiddag in het Kulturhus in Kootwijkerbroek de aftrap voor een grote anti-alcoholcampagne in Kootwijkerbroek en Stroe. ,,Niemand kan hier komende maand omheen.”

,,Er bestaat nog steeds veel onwetendheid over de gevaren van alcohol”, meent de wethouder. ,,Zo leven er van die huis- tuin- en keukenwijsheden zoals ‘even een kopje koffie drinken na een flink aantal glazen bier en je bent weer nuchter.’ Terwijl bewezen is dat je lever anderhalf uur per glas nodig heeft om te herstellen. Daarnaast is onlangs duidelijk gemaakt dat ouders het alcoholgebruik van hun kinderen zwaar onderschatten. Het is vooral deze onwetendheid die we willen bestrijden.”

Daar wil de gemeente in nauwe samenwerking met alle partijen in de dorpen Kootwijkerbroek en Stroe komende maand tegen gaan strijden. ,,Het gaat om een grootscheepse campagne die op termijn een mentaliteitsverandering teweeg moet brengen”, zegt Verweij. ,,We realiseren ons dat we dat niet in één maand voor elkaar zullen krijgen, maar je moet ergens starten.”

In eerste instantie gaat het daarom om een intensieve voorlichtingscampagne. Een belangrijke rol is hiervoor weggelegd voor de basisscholen, die in de groepen zeven en acht voor leerlingen van 10 tot 12 jaar uitgebreide voorlichtingslessen over alcohol gaan houden. Ze worden daarbij begeleid door IrisZorg, een instelling voor verslavingszorg. ,,Ons idee om juist kinderen van deze leeftijd te vertellen over alcohol, omdat je daarmee precies vóór het moment bent dat de kinderen een eerste kennismaking met alcohol hebben”, legt Ronald Akkermans van IrisZorg uit. Ook de kerken worden betrokken bij de campagne. ,,Vanaf de kansel kunnen wij alcoholgebruik duiden vanuit de Bijbel”, zegt ds. Onno Doorn van de gereformeerde kerk. ,,Centraal staat bij ons dat dronken worden mensonwaardig is.”

Dat de campagne juist hier start, heeft mede te maken met (ernstige) verkeersongelukken die vorig jaar plaatsvonden en waarbij alcohol in het spel was. ,,Dit is een concrete aanleiding geweest om met elkaar te kijken wat we aan dit maatschappelijke probleem kunnen doen”, zegt Verweij. ,,Juist om de discussie kleinschalig op te pakken, is besloten dit project eerst in deze twee dorpen te starten. Mogelijk volgt eenzelfde aanpak later in de andere dorpen.”

Volgens Akkermans van IrisZorg gaat het om een bijzonder project. ,,Vooral het feit dat de campagne kleinschalig wordt opgepakt en zeer breed gedragen wordt, maakt deze campagne bijzonder en hopelijk zeer effectief”, zegt hij. ,,Werkt dit systeem, dan kan het een landelijk voorbeeld zijn.”

Tijdens de eerste maand met veel voorlichting moet volgens Verweij de basis worden gelegd om later concrete stappen te nemen. ,,Om de mentaliteit te veranderen is uiteindelijk een aanpak van lange adem nodig. Als het probleem bekend en duidelijk is, kunnen we bepaalde maatregelen treffen en handhavend optreden. Daar is het nu nog te vroeg voor. Feit is in ieder geval dat het hier niet bij blijft.”De initiatiefnemers met het campagnespandoek. Vrnl: Gert Pater (ondernemersvereniging), wijkagent Klaas Broer, Irma Roggeveen (Koningin Beatrixschool), Giralda Broekhuizen (De Lichtboei), jongerenwerker Jos Oosterbaan, Ronald Akkermans (IrisZorg), wethouder Leen Verweij, huisarts Dirk Kroon, Jan van den Brink (dorpshuis), Guus Knapen (Rehobothschool) en ds. Onno Doorn (gereformeerde kerk).

De scholen:
,,We gaan met een speciaal lespakket voor de groepen zeven en acht komende maand aan de slag”, vertelt directeur Giralda Broekhuizen van basisschool

De Lichtboei. ,,De kinderen krijgen te horen wat alcohol precies is en wat het doet met je lijf. Ze krijgen ook de opdracht om hun ouders te interviewen over alcoholgebruik.” Ook bij de Rehobothschool en de Koningin Beatrixschool staan voorlichtingslessen op het programma.

De kerken:
,,Vanaf de kansel en tijdens de catechesatie kunnen we aandacht vestigen op alcoholgebruik in de Bijbel”, zegt ds. Onno Doorn van de gereformeerde kerk. ,,Daarbij proberen we duidelijk onderscheid te maken tussen het ‘drinken’ en het ‘bedrinken.’”

Ds. W. Peene van de hervormde gemeente: ,,We denken aan een themadienst over alcohol. Wellicht volgt later nog een excursie voor jongeren naar een opvangtehuis voor alcoholverslaafden.”

De dokter:
,,We zullen alle patiënten tussen de 12 en 21 jaar die komende maand in de praktijk komen, vragen over het alcoholgebruik en op basis daarvan vertellen over de gevolgen hiervan”, zegt huisarts Dirk Kroon. ,,Ook al komen ze bijvoorbeeld voor slechts een verstuikte enkel of voor jeugdpuistjes. ,,Voor ons zal dat wellicht een ‘eye-

opener’ zijn, want feitelijk weten we weinig over de hoeveelheid alcohol die jongeren drinken.”

De politie:
,,We gaan komende maand vaker controleren op alcohol in het verkeer”, vertelt wijkagent Klaas Broer.

De jongerenwerker:
,,We geven mensen die achter de bar staan in de jeugdhonken voorlichting, zodat zij kunnen inschatten of het verantwoord is dat iemand nog drank krijgt”, zegt Jos Oosterbaan. ,,Reclameborden voor alcoholische dranken worden of zijn verwijderd. Ook keetjongeren betrekken we erbij met een voorlichtingsavond in het Kulturhus.”

Bron: Barneveldse krant

Lees ook >>> Omroep Gelderland: K'wijkerbroek pakt drankgebruik aan