Wethouder: ‘Verschrikkelijk schandalig’

Klein Essen in Kootwijkerbroekdonderdag 09 oktober 2008 18:44

,,Ik maak me ongelofelijk veel zorgen over de bezuiniging van 800 miljoen euro door staatssecretaris Bussemaker op de AWBZ vanaf 1 januari 2009. Het is nog volstrekt onduidelijk wat er gaat veranderen en het is al oktober. Ik vind dat verschrikkelijk schandalig.’’ Dat zei wethouder Leen Verweij woensdagmiddag tijdens een symposium op zorgboerderij Klein Essen in Kootwijkerbroek.

Daarbij kwam ook de bezuiniging op de zogeheten ‘ondersteunende begeleiding’ aan de orde. Mensen die hiervoor subsidie krijgen, kunnen vanaf januari 2009 geen beroep meer doen op de AWBZ. Waar ze dan wel terecht kunnen, is nog niet bekend. ,,Ik heb daar geen goed woord voor over. Voor zo’n ingrijpende bezuiniging moet je de tijd nemen. Het gaat om mensen en die worden respectloos behandeld’’, aldus Verweij. Het aanwezige Tweede Kamerlid Cisca Joldersma (CDA) kon niet anders dan de wethouder gelijk geven. ,,Ik weet net zo weinig als u, maar het signaal is duidelijk.’’ |

Volledige artikel:

KOOTWIJKERBROEK - ,,Het is je gelukt om dit prachtige project overeind te tillen en overeind te houden. Daarmee wil ik jou en je team feliciteren. En ik ben onder de indruk van het enthousiasme, de betrokkenheid en het vakmanschap.’’

Dat zei voorzitter Don Olthof van de raad van bestuur van IrisZorg, een grote instelling voor verslavingszorg en maatschappelijke opvang, woensdagmiddag tegen initiatiefnemer Wim Broekhuizen van zorgboerderij Klein Essen in Kootwijkerbroek. Olthof was één van de sprekers op een symposium over de toekomst van zorgboerderijen dat werd gehouden bij de viering van het tienjarig bestaan van Klein Essen.

Op het fraai ingerichte terrein aan de Essenerweg, in het buitengebied van Kootwijkerbroek, vinden elke werkdag gemiddeld twintig mensen met allerlei achtergronden een zinvolle dagbesteding. Ze komen onder meer uit de verslavingszorg, daklozenopvang of psychiatrie. Sommigen hebben een lichamelijke en/of verstandelijke beperking. Onder hen zijn ook ouderen en langdurig werklozen.

Wim Broekhuizen coördineert de werkzaamheden en begeleiding bij onderhoud op het terrein van Klein Essen en bij werk in het bos. Daarnaast beheren Agnes Havenaar, Roosmarijn Wensink en Esther Brouwer respectievelijk een houtwerkplaats, de groententuin/kas en de dieren: van cavia’s tot kippen en van geiten tot varkens. ,,Het loopt lekker’’, zei voorzitter Cees van Voorthuizen van de stichting Zorgboerderij Klein Essen bij de aftrap van het symposium.

Dagvoorzitter Bart Jan Krouwel, directeur maatschappelijk verantwoord ondernemen bij Rabobank Nederland, gaf aansluitend de aanzet voor een gesprek over de toekomst van de zorgboerderij. Die ziet er volgens Krouwel goed uit. Hij verwees naar een recent onderzoek van de Rabobank met de titel ‘En de boer... hij zorgde voort’. ,,Daaruit blijkt onder meer dat de behoefte aan zorgboerderijen de komende jaren fors zal stijgen. In Nederland zijn er nu ruim negenhonderd, wij verwachten een groei naar twee- tot drieduizend’’, aldus de topman van de Rabobank.

Waarom de zorgboerderijen zo aanslaan, maakte Greet Blom van de Universiteit Wageningen duidelijk. Zij doet al circa tien jaar onderzoek naar de ontwikkeling van de zorglandbouw.

,,De echte groei is in 1998 begonnen, toen waren er nog maar zo’n 75 zorgboeren. In de jaren negentig kwam er steeds meer politieke aandacht voor zorg in de landbouw en eind jaren negentig kwam er ook subsidie’’, lichtte ze toe.

Dat geld lijkt goed besteed, want de mensen die zorg ontvangen, zijn vol lof, blijkt uit het onderzoek van Blom. Onder meer de groene omgeving - rust, ruimte en natuur -, het zinvolle werk, de informele sfeer en de persoonlijke benadering en betrokkenheid van de zorgboeren worden genoemd als grote pluspunten.

En ook de effecten van het werk zijn positief, aldus Blom. ,,Mensen voelen zich sterker, hebben meer eetlust, gebruiken hun zintuigen beter, komen tot rust, hebben meer sociale contacten en het is goed voor hun doorzettingsvermogen en zelfvertrouwen.’’

De zorgboerderij is niet meer weg te denken, daar waren de aanwezigen het over eens. Zorgen zijn er wel over de financiering, onder meer vanwege de aangekondigde veranderingen in de AWBZ, de algemene wet bijzondere ziektekosten.

En natuurlijk zijn er verbeterpunten. Zoals de communicatie tussen zorginstellingen en de zorgboeren. ,,Er is meer wisselwerking nodig’’, legde zorgboer Wim Broekhuizen de vinger op een zere plek. Hij pleitte verder voor samenwerking met bedrijven en ‘gewone’ boeren. ,,We moeten niet te veel naar de eigen toko kijken. Wij plaatsen al mensen op ‘gewone’ boerderijen en dat gaat prima.’’

Een obstakel voor de zorgboeren is volgens Broekhuizen de steeds strakkere regelgeving. ,,Dat belemmert ons heel erg in het werk. Waarom is er bijvoorbeeld een groot indicatie-orgaan nodig? Vertrouw de hulpverleners! Dat bespaart heel veel geld en iedereen is gelukkiger’’, zei de Kootwijkerbroeker onder luid applaus.

Meer informatie op de site: www.klein-essen.nl.Eén van de bezoekers van het symposium op zorgboerderij Klein Essen geeft een reactie tijdens het symposium

Bron: Barneveldse krant

Archief > 2008 > oktober