Barneveld roept bestuur CWI op het matje; ‘Werkplein moet blijven bestaan’

logo cwi.gifvrijdag 24 oktober 2008 14:57

De gemeente Barneveld gaat niet zonder slag of stoot akkoord met de terugtrekking van het CWI uit het Werkplein, een samenwerkingsverband met UWV en de gemeente. Dat zegt wethouder Leen Verweij.

Eind vorige week maakte het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) bekend landelijk in totaal dertig vestigingen te willen sluiten om daarmee 127 miljoen euro te bezuinigen. Ook de vestiging aan de Churchillstraat in Barneveld moet dicht. ,,We zijn erg verontwaardigd", zegt Verweij. ,,Vooral omdat sluiting van dit kantoor ook betekent dat het CWI zich terugtrekt uit het Werkplein. Dat kan volgens ons niet zomaar."

Het CWI startte eind 2006 samen met de gemeenten Barneveld, Nijkerk en Scherpenzeel en uitkeringsinstantie UWV de voorbereidingen voor een nieuwe afdeling binnen het pand van het CWI, om daarmee een betere dienstverlening aan zowel werkzoekenden als werkgevers te kunnen bieden. Begin dit jaar vond de officiële opening plaats. ,,We hebben op basis daarvan bepaalde langlopende afspraken gemaakt.

De gemeente heeft in het project geld gestoken voor de verbouwing en inrichting van het Werkplein. Het kan niet zo zijn dat het CWI zich hier nu zomaar eenzijdig van losmaakt", zegt Verweij. Hij wil daarom binnenkort een gesprek aan met een afvaardiging van het landelijke bestuur van het CWI. ,,Ik kan je zeggen, dat zal een pittig gesprek worden. We leggen ons niet zomaar neer bij de beslissing van het CWI, maar willen graag dat er een oplossing gezocht wordt voor het voortbestaan van het Werkplein."

Ook de vestiging in Veenendaal moet dicht. Vestigingsmanager Rob Trübendorffer kondigde eerder deze week in de Veenendaalse Krant al aan actie te ondernemen tegen deze beslissing. ,,Dat zijn wij in Barneveld niet van plan", zegt waarnemend vestigingsmanager Eric Lokhorst. ,,Natuurlijk vinden we het jammer dat het CWI in Barneveld verdwijnt, maar we moeten ook realistisch zijn. De bezuinigingsmaatregel was bekend. De vestiging in Barneveld is één van de kleinere in Nederland." Er werken in totaal vijftien mensen, naast enkele werknemers die in dienst zijn van de gemeente.

SGP en Pro'98 uitten begin deze week al hun zorgen over de toekomst van het Werkplein. Beide partijen willen dat de gemeente zich inzet voor het voortbestaan hiervan. ,,Juist in tijden van economische onzekerheid is het van groot belang dat het Werkplein voor Barneveld blijft functioneren", aldus de beide partijen.

Bij het Werkplein kunnen werkzoekenden terecht voor werk, aanvragen van een uitkering of gemeentelijke regelingen.

Bron: Barneveldse krant

Archief > 2008 > oktober