Aantal keer gelezen

Bijdrage: Verordening geurhinder en veehouderij.

Weiland in Kootwijkerbroekwoensdag 08 oktober 2008 15:50

Tijdens de raadsvergadering van 7 oktober werd er gesproken over de verordening geurhinder en veehouderij. De discussie ging vooral over het extra verhogen van de odeureenheden (OU) 20 naar 25 in het landbouwontwikkelingsgebied (LOG).

In het voorstel wordt deze verhoogd van 14 OU naar 20. Dit betekent dat agrarische bedrijven in het LOG meer geur mogen uitstoten op hun omgeving. Als ChristenUnie vinden we dat 20 OU genoeg mogelijkheden geeft voor agrarische bedrijven om zich te ontwikkelen.Er wordt vanuit gegaan dat dit een groei van 30% voor het gehele LOG gebied inhoudt. Als bij de evaluatie over twee jaar blijkt dat er toch te weiniggroeimogelijkhedenzijn voor de agrarische bedrijven dan kan de norm van 20 OU aangepast worden.

Maar wij zouden dan liever de OU in het verwevingsgebied verhogen ( die is nu 14 OU ) dan in het landbouwontwikkelingsgebied

Het LOG wordt steeds kleiner en je krijgt dan een concentratie van agrarische bedrijven in een klein gebied wat niet goed is voor het image van de landbouw en ook niet past in het landschap. We willen de bedrijven meer verspreiden in het gehele verwevingsgebied. Het amendement van de SGP en het CDA om de OU van 20 naar 25 te verhogen heeft het niet gehaald. Ook al omdat er dan een te groot verschil met Ede ontstaat.

Namens de ChrisenUnie hield Jaap van den Top onderstaande bijdrage.

Voorzitter,
Het bereiken van de doelstellingen die de reconstructiecommissie Geldersche Vallei / Utrecht Oost heeft opgesteld, per deelgebied, komen door deze verordening een stukje dichter bij.

De realisatie van de Ecologische Hoofd Structuur ( EHS ) loopt achter op het schema en daarom wilde Gedeputeerde Staten van Gelderland het onteigeningsinstrument gaan inzetten om de realisatie van de EHS te versnellen. Terwijl één van de redenen van deze vertraging is dat de regelgeving vanuit Den Haag zo onduidelijk en vertragend werkt dat boeren niet in staat waren om hun bedrijf te verplaatsen, te vergroten of op een andere plaats een levensvatbaar bedrijf te kopen. Door deze verordening geurhinder en veehouderij worden de mogelijkheden hiervoor vergroot en daarom zijn we als ChristenUnie blij dat de wethouder met deze verordening geurhinder en veehouderij komt en we hopen dat de andere buurgemeente spoedig zullen volgen.

Monitoring
Het effect van deze regeling op de ontwikkeling van de agrarische bedrijven is heel moeilijk in te schatten. Er wordt gesproken van groeimogelijkheden van 30% in het landbouwontwikkelingsgebied, 15% in de verwevingsgebieden en 0% in de extensiveringsgebieden en het leefklimaat in de kernen blijft goed tot redelijk goed. Maar hoe het in de praktijk zal uitpakken is o.a. afhankelijk van de afstanden, diersoorten en stalmaatregelen die getroffen kunnen worden. Maar als we om ons heen kijken en zien hoeveel stallen er nog gebouwd worden is het onze indruk dat er nog voldoende ontwikkelingsmogelijkheden voor de landbouw zijn. Daarom vinden we als ChristenUnie, deze verordening, een goed begin en zijn benieuwd naar de evaluatie van dit beleid.

Vraag:
Wanneer vind de monitoring van het beleid plaats en wat zijn belangrijke voorwaarden waaraan het beleid getoetst zal worden

Landbouwontwikkelingsgebied
Onze zorg blijft het landbouwontwikkelingsgebied. We zien dit bijna dagelijks kleiner worden. Door uitbreiding van de kernen, de eventuele rondweg om Barneveld, de natura 2000 gebieden en de beschermende zones daar omheen. Zo blijft er een heel klein gebied over waar de landbouw zich kan ontwikkelen. En wij zijn bang dat je daardoor een concentratie van bedrijven krijgt in een klein gebied wat niet goed is voor het image van de landbouw en de inrichting van het platteland.

Daarom vinden wij dat dit ook meegenomen moet worden bij de monitoring en wij zouden dan liever zien dat de OU in het verwevingsgebied omhoog gaat en de OU in het landbouwontwikkelingsgebied op 20 houden. Wij denken dat daar het landschap de burgers en de boeren in onze gemeente allemaal beter van worden.

Beheersplannen natura 2000.

Deze verordenig geurhinder is opgesteld m.b.v. de bestemmingsplannen, structuurvisie en het reconstructieplan. En we zien dat deze plannen allemaal hun beperkingen op het Barneveldse grondgebied leggen. Nu worden de komende tijd de beheersplannen gemaakt van de natura 2000 gebieden die nog extra belemmeringen over het Barneveldse grondgebied zullen leggen.

Vraag:

• Hoe schat de wethouder de gevolgen van de beheersplannen in op het gebied tussen Kootwijkerbroek en het Veluwe Massief.

• Op welke manier wordt het college betrokken bij het totstandkomen van deze beheersplannen.
  • Is de wethouder het met de ChristenUnie eens dat het college zich moet inspannen om de gevolgen van de beheersplannen op het Barnevelds grondgebied zo klein mogelijk te houden.
  • Omdat we dan de plannen die we zelf maken waaronder deze verordening geurhinder ook kunnen uitvoeren.

Onze conclusie is dat deze verordening een stap is in de goede richting en dat we nu eerst willen zien hoe deze in de praktijk gaat werken. en als tijdens de monitoring blijkt dat deze verordening tekort schiet zijn we bereid om deze aan te passen. Barneveld is een plattelandsgemeente waar het goed wonen, werken en vakantie houden is.

Maar je zult best af en toe een luchtje ruiken!!

Archief > 2008 > oktober