Aanbestedingsbeleid: het was al goed, het wordt nòg beter

bouw schaffelaartheaterwoensdag 08 oktober 2008 07:22

Tijdens de raadsvergadering van 7 oktober heeft de raad het rapport van de Rekenkamercommissie over het aanbestedingsbeleid besproken en de aanbevelingen (met uitzondering van aanbeveling 7b) overgenomen. De rekenkamercommissie heeft vastgeteld dat de aanbestedingen van het Schaffelaartheater en de Burgtschool goed zijn verlopen.
Namens de fractie voerde Heimen Schuring het woord.

Voorzitter,

In een donkerbruin verleden ben ik accountant geweest. Als ik onderzoeker bij deze audit was geweest, dan was ik zeer tevreden met dit rapport geweest. De gecontroleerde heeft zijn zaakjes op orde en de adviezen die ik heb gegeven (het kan immers altijd beter) worden bijna allemaal overgenomen. Felicitaties voor de rekenkamercommissie, een resultaat om trots op te zijn.

Als raadslid ben ik ook blij met dit rapport (en mijn fractie is dat ook). De onderzochte aanbestedingen zijn goed verlopen. En dat wilden we als raad graag onderzocht hebben. Goed nieuws dus. In de commissievergadering hebben we van de wethouder begrepen dat in het gemeentehuis het aanbestedingsproces steeds professioneler wordt. Dat is prima om te horen. Een gezonde organisatie is een lerende organisatie en dat kunnen wij ook weer bij dit onderzoek waarnemen.

Het gesprek in de commissie ging met name over het punt dat het college niet wil overnemen, het formeel en uitgebreid betrekken van de raad tijdens het aanbestedingsproces. Wij waren benieuwd naar de beweegredenen van het college en hebben daar het college over bevraagd. De wethouder zou er nog over spreken in het college, we zijn benieuwd wat daar uitgekomen is. In de fractie hebben we er nog wat over doorgepraat en wij kunnen ons voorstellen dat het college geen gevoelige informatie in de openbaarheid wil hebben. We horen graag de reactie van de wethouder op dit punt.

Kortom: mijn fractie is tevreden met de uitkomsten van het onderzoek, het college heeft zijn werk goed gedaan. Graag horen we de wethouder over het tweede deel van aanbeveling 7.

De wethouder gaf in zijn termijn aan dat het college de raad op alle relevante momenten zal betrekken. Bovendien zal de raad in het eerste kwartaal van 2009 de nieuwe nota Aanbestedingsbeleid aangeboden krijgen en kan daarin haar gewenste rol goed  vastleggen.
De ChristenUnie is tevreden met deze reactie en heeft ingestemd met het raadsvoorstel. Een amendement van Pro98 en Burger Initiatief om ook aanbeveling 7 integraal over te nemen hebben we niet gesteund omdat het college goede toezeggingen heeft gedaan en we binnenkort het Aanbestedingsbeleid in de raad zullen vaststellen.

Reacties op 'Aanbestedingsbeleid: het was al goed, het wordt nòg beter'

Archief > 2008 > oktober