Toeristisch Recreatieve ontwikkeling van Barneveld

Stroeërheide (1)donderdag 15 mei 2008 18:14

Vanavond praten we als raad over de speerpunten voor de toeristisch recreatieve ontwikkeling van Barneveld. De sluitsteen van een interessant interactief proces, waarbij met name de recreatieondernemers zelf betrokken zijn geweest.

Ook als raad hebben we een aantal avonden mee mogen maken, waarbij de opkomst vanuit de branche goed was en er goed met elkaar werd gediscussieerd over verbeteringen in de recreatieve  sector.

Het college vraagt ons akkoord te gaan met de speerpunten

·          verbindingen leggen

·          de toerist boeien en

·          de toerist bereiken

Dit zijn, wat de ChristenUnie-fractie betreft, de juiste thema’s. Verbindingen leggen is op diverse terreinen nodig.

Wij hebben ons tijdens het creatief atelier van 11 december toch wel wat verbaasd over het feit dat ondernemers elkaar amper kennen, niet weten wat er door de collega’s is bedacht. De samenwerking tussen de ondernemers kan dus veel beter. Zie elkaar niet alleen als concurrent, maar ook als collega, waarmee je samen sterker kunt worden.

Ook de verbinding tussen ondernemers en gemeente kan blijkbaar beter. De gemeente wordt nu veelal als nee-zegger en beperkende factor gezien. Dit moet veranderen in de gemeente die partner wil zijn, zonder daarbij overigens op de stoel van de ondernemer te gaan zitten.

Verbindingen leggen kan de gemeente ook doen als het gaat om het slim samenwerken bij het creëren van voorzieningen. Zoals ik in commissieverband al meldde, sprak ik tijdens een van de avonden een ondernemer die het wel een goed idee zou vinden als bij de bouw van het zwembad in Voorthuizen de gemeente met een of meer ondernemers samen een nog mooier zwembad realiseert. Wij vinden dit het onderzoeken waard. Uiteraard zijn er voorwaarden verbonden aan zo’n samenwerking, dat behoefd geen betoog, maar dat hoeft samenwerking niet in de weg te staan. Kan de wethouder deze mogelijkheid onderzoeken. Natuurlijk is het zwembad in Voorthuizen een voorbeeld van mogelijke samenwerking. In het algemeen zou de mindset bij gemeente en ondernemers moeten zijn: als we elkaar kunnen versterken bij voorzieningen: doen!

Een laatste vorm van verbinden die ik in dit verband wil noemen is de samenwerking van het Veluws Bureau voor Toerisme en de VVV’s. Op initiatief van de provincie wordt momenteel onderzocht hoe de toeristische sector het beste kan worden georganiseerd. Dat is goed, want de dubbele organisatie is aan de buitenwacht niet uit te leggen. Wij zijn benieuwd hoe de verbinding tussen toeristische industrie en de VVV’s en het VBT in de toekomst zal zijn. We wachten met spanning op de uitkomsten van het traject dat nu loopt.

Ook de andere twee speerpunten kunnen de instemming van onze fractie krijgen. De toerist boeien en de toerist bereiken zijn zaken waarbij de sector samen met de gemeente en de toeristische verbanden prima kunnen samenwerken. De Veluwe als merk moet meer vorm krijgen. En dan kan het pluspunt van de Barneveldse dorpen juist liggen in de afwisselende omgeving: niet alleen bos als unique selling point, maar de charme van de combinatie van bos en open landschappen. Heerlijk fietsen door het bos en ook door de valleistreek, wat wil een mens nog meer?

Voorzitter ik rond af. Wij zijn content met het rapport dat voorligt. De juiste speerpunten zijn gedefinieerd en daar zijn passende acties aan gekoppeld. We wensen de sector en de gemeente succes toe met het uitvoeren van de actieprogramma’s en we zijn er van overtuigd dat dit zal bijdragen aan het beter op de kaart krijgen van de gemeente Barneveld als toeristische bestemming. En daar wordt iedereen beter van!

Namens de fractie,

Heimen Schuring