Barneveldse krant: ‘Veel regels voor evenementen’

Oud Veluwse Marktwoensdag 23 april 2008 15:18

Het nieuwe evenementenbeleid van de gemeente Barneveld staat bol van de regels. En daar is niet iedereen even gelukkig mee. Het ‘stimuleren van evenementen’ moet niet vergeten worden.

Dat bleek dinsdag in de commissie Bestuur bij de behandeling van het evenementenbeleid van de gemeente Barneveld.

In het voorgestelde beleid draait het om het indelen van evenementen naar ‘risico’s’ voor de openbare orde en veiligheid. Afhankelijk van het type evenement moeten bepaalde veiligheidsmaatregelen genomen worden.

Met name CDA, SGP en ChristenUnie waren het erover eens dat er nu een stuk meer duidelijkheid is gekomen over wat kan en mag in de gemeente Barneveld. Aanleiding voor de notitie vormt overlast na afloop van onder meer de Après Ski Party vorig jaar. ,,Of het beleid te slap of te strak is, merken we in de toekomst’’, oordeelde CDA-fractievoorzitter Bernard Schermers. ,,Te strak vinden we in elk geval dat er in de kleine kernen maar één C-evenement (klein evenement, klein risico, red.) gehouden mag worden.’’ Burgemeester Jos Houben beloofde hier nog naar te kijken, omdat hij vindt dat de nota ruimte voor groei van evenementen moet bieden.

Burger Initiatief vroeg zich bij monde van Dick van Rheenen af of de titel van het stuk wel juist is en niet veranderd moest worden in ‘Handhaving en regelgeving bij evenementen’. ,,Daar gaat het over. En dat is een bevoegdheid van de burgemeester, wat is de zin van deze discussie nog?’’ Volgens Van Rheenen is de nota tegenstrijdig: ,,Je kunt niet als doel hebben dat je evenementen wilt stimuleren en ze vervolgens reguleren door een maximum aan het aantal evenementen te stellen. Het is een evenement-onvriendelijke nota geworden.’’ Anja Monster van Pro’98 vroeg zich af of niet alle evenementen ,,tot op de centimeter’’ zijn dichtgetimmerd. ,,Biedt dit beleid meer handvatten dan voorheen?’’

Gerard Schotanus (SGP) zette vooral in op een nog strakkere formulering als het gaat om de aanpak van overmatig drankgebruik. ,,Ook wil ik aandacht voor geluidsoverlast vragen.’’

De ChristenUnie informeerde naar een meldpunt waar burgers met klachten terecht kunnen. Ook wilde ChristenUnie-fractievoorzitter Tjitske Kuiper weten of een organisatie of veroorzaker aansprakelijk is in geval van overlast. Volgens Houben is de veroorzaker in eerste instantie aansprakelijk. ,,Als blijkt dat een organisatie de vergunningvoorwaarden niet heeft nageleefd, wordt het anders.’’

Tevens wilde Kuiper weten hoe het zit met het houden van evenementen op zondagen en christelijke feestdagen. Volgens Houben valt dat onder ,,een apart regime’’. Inspreker Cor Wiesnekker van het Nationaal Kampioenschap Dweilorkesten drukte de raad op het hart om nieuwe initiatieven niet teveel af te schrikken met regels. Hij kraakte de wijze waarop aanvankelijk contact was gezocht met betrokken partijen, maar zei uiteindelijk ,,redelijk-positief’’ te zijn over de uitkomst van gesprekken tussen gemeente en evenementenorganisaties.

Wiesnekker vroeg verder aandacht voor de vraag of de markt of het houden van evenementen op het Smidsplein in Voorthuizen belangrijker was. ,,Wat is de status van de markt?’’ Volgens Houben wordt hierover nog overleg gevoerd met betrokken partijen.

Tevens vond Wiesnekker de maximale geluidsbelasting van 80 decibel te krap gesteld. Volgens Houben betekent 83 decibel echter een verdubbeling van het geluid en is daarom voor de norm gekozen.

Bron: Barneveldse krant

Archief > 2008 > april