Energievisie: helder en ambitieus! Nu uitvoeren!!

energievisie2woensdag 08 juli 2015 22:00

De gemeenteraad heeft de energievisie voor Barneveld unaniem aangenomen. De ChristenUnie heeft bij de totstandkoming van de visie een grote rol gespeeld door heldere en ambitieuze doelstellingen te stellen. De komende jaren zal de gemeente samen met inwoners, bedrijven en organisaties werken aan het uitvoeren van de visie. Wij hopen van harte dat velen de handschoen oppakken en de doelstellingen actief zullen steunen.

De energievisie kunt u vinden via de link en onderstaand vind u de raadsbijdrage van de ChristenUnie.

Raadsbijdrage ChristenUnie, verwoord door Peter Spruijt:

Bij de startnotitie voor de energievisie heb ik al aangegeven waarom de ChristenUnie zoveel waarde hecht aan duurzame energievoorziening. Maar, ik maak graag van de gelegenheid gebruik om het nog eens samen te vatten.

De maatschappelijke en ecologische impact door overbelasting van de aarde zijn mede gevolg van ons consumeren. Wij zijn rentmeesters en nemen onze verantwoordelijkheid dit probleem aan te pakken met wat God ons heeft toevertrouwd.

Je zou dit ongetwijfeld op andere manieren kunnen samenvatten, maar het komt er op neer dat we niet stil blijven zitten.

Gelukkig hebben we in Barneveld heldere doelstellingen kunnen vaststellen.

En doelstellingen stel je vast, omdat je weet wat je wilt bereiken. Vervolgens ga je bepalen hoe je de doelen gaat bereiken. Dat gebeurt in het uitvoeringsprogramma. De vraag is dus: Zijn we door het volgen van het uitvoeringsprogramma in staat om de gestelde doelen te bereiken. Wij vinden dat nu nog moeilijk te bepalen. Het uitvoeringsprogramma is summier en gaat nog niet voldoende in op concrete stappen en de tussentijdse resultaten die daarmee bereikt worden. Via een motie vragen wij om een concreter uitvoeringsplan.

Daarnaast dient de ChristenUnie een motie in voor een onderzoek naar instrumenten voor het realiseren van duurzame nieuwbouwwijken. De motie is mede ondertekend door CDA, Pro'98 en BurgerInitiatief. In Barneveld wordt veel gebouwd en de gemeente bezit veel grond. In de energievisie wordt geschreven dat nieuwbouw energiezuiniger moet, dat een energierekening van 0 euro mogelijk is en dat elke nieuwbouwwoning van zonnepanelen voorzien zou moeten worden. Maar gaan we dat dan ook meemaken de komende 5 jaar? Hoe gaat de wethouder er voor zorgen dat de energievisie zijn uitwerking heeft bij nieuwbouw. We vragen daarom te onderzoeken welke instrumenten er voorhanden zijn en welke instrumenten daadwerkelijk ingezet zullen worden.

Om de raad op de hoogte te houden van voortgang stelt de ChristenUnie voor om jaarlijks een energiemonitor te maken met daarin de resultaten van het uitvoeringsprogramma en een tussenstand van de doelstellingen. Dit zou tegelijk kunnen met een jaarlijkse update van het uitvoeringsprogramma voor de daarop volgende 2 jaar. Graag vraag ik de wethouder een toezegging voor een jaarlijkse energiemonitor tegelijk met de update van het uitvoeringsprogramma.

De energievisie geeft al met al een goed inzicht in de opgave die we onszelf stellen. We nemen hiermee onze verantwoordelijkheid en als rentmeesters dragen we zorg voor eigen energie.

Bij het vaststellen van de energievisie hebben wij tevens ingestemd met een motie die vraagt om de mogelijkheden en behoefte te onderzoeken het maximale bedrag van de duurzaamheidslening te verhogen naar 25.000 euro. Dit om inwoners meer mogelijkheden te geven de handschoen daadwerkelijk op te pakken.

Reacties op 'Energievisie: helder en ambitieus! Nu uitvoeren!!'