Barneveld millenniumgemeente!!

Dorpsgezicht Kootwijkwoensdag 11 juni 2008 13:25

De ChristenUnie zet zich in om als gemeente Millenniumgemeente te worden. Hiervoor hebben we samen met het CDA en PRO'98 een motie ingediend. Niet voor niets hebben de Verenigde Naties bij monde van Kofi Annan verklaart dat de inzet van gemeenten en gemeenschappen onmisbaar is bij het nastreven van de doel.

De acht Millenniumdoelen zijn:

1. Extreme armoede en honger zijn uitgebannen
  2. Alle jongens en meisjes gaan naar school
  3. Mannen en vrouwen hebben dezelfde rechten
  4. Kindersterfte is sterk afgenomen
  5. Minder vrouwen sterven door zwangerschap
  6. De verspreiding van ziektes als AIDS en malaria is gestopt
  7. Er leven meer mensen in een duurzaam leefmilieu
  8. Er is meer eerlijke handel, schuldverlichting en hulp.

Uiteraard heeft ChristenUnie Barneveld niet de illusie dat wij hier ter plekke de wereldproblemen wel even zullen oplossen, maar we kunnen op z'n minst een bijdrage leveren. Waar we in het verleden wel eens ad hoc een gulden per inwoner bijdroegen in een landelijke inzamelingsactie, stellen we nu voor om een stukje van onze welvaart te delen met mensen die het zoveel moeilijker hebben in deze wereld.

En op dat punt wordt al veel gedaan door o.a. de organisaties die nu in ‘de Ark'gehuisvest zijn, vele particuliere initiatieven (iedere week staat er wel een verhaal in de lokale kranten van een initiatief) door stichtingen en bedrijven. Het is zaak om bewustwording verder te versterken en te versterken. Door Milleniumgemeente te worden kun je dit ook naar buiten toe meer zichtbaar maken. Gebruik van borden bij de toegangswegen, gebruik van de gemeentelijke website en krantenrubrieken etc. Een werkgroep/commissie uit de raad zou kunnen onderzoeken welke invulling op een breed draagvlak kan rekenen. Ook het gebruik van fairtrade-producten zoals eerlijke koffie en thee en gebruik in het bedrijfsrestaurant zou een stap kunnen zijn. Dat zou ook de bekendheid met dit soort producten vergroten. Ik ken supermarkten waar de medewerkers niet eens weten waar je het over hebt als je over fairtrade begint...

Reactie van het college in eerste termijn:
Het college neemt de suggestie van eerlijke koffie en thee in welwillende overweging. Tav de Millenniumdoelen zou een eerste stap kunnen gaan in de richting van versterking van het klimaatbeleid.

Als fractie zijn we blij met de toezegging tav eerlijke koffie en thee en zien concrete uitwerking graag tegemoet.

Voor wat betreft de doelen willen we juist aandringen voor aandacht voor de andere doelen. Tav het klimaat wordt al veel beleid ingezet momenteel. Maar de speciaal samengestelde commissie zou naar invulling van de andere doelen kunnen kijken.

We willen deze motie graag in stemming brengen a.s. dinsdag 17 juni. Er lijkt zich een meerderheid af te tekenen in ieder geval samen met het CDA en PRO'98

Voor meer informatie over millenniumgemeente klik hier >>>

Namens de fractie
Tjitske Kuiper

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht

Archief > 2008 > juni