Daklozen in Barneveld, ook onze zorg!

Jaap van den Top scoopvrijdag 31 oktober 2014 09:30

De ChristenUnie fractie heeft de afgelopen jaren al enkele keren aandacht gevraagd voor het daklozen probleem in Barneveld. Volgens stichting Bemoeizorg groeit het aantal daklozen in Barneveld en de fractie vindt dat het college van B&W zich te weinig verantwoordelijk voelt voor deze doelgroep. Deze mensen moeten gebruik kunnen maken van het vangnet van de gemeente. Toen de handhaving van de illegale bewoning van de Mercuriusweg 35A in het nieuws kwam heeft de fractie actie ondernomen.

De ChristenUniefractie heeft samen met Pro'98 schriftelijke vragen gesteld over de bewoning van Mercuriusweg 35A. Over de beantwoording van deze vragen door het college zijn we niet tevreden en vinden dat het college zich er te gemakkelijk van af maakt. Door de 3 decentralisaties komt er heel veel op de gemeente af en de gemeente gaat uit van het principe: probeer eerst jezelf te redden - als dat niet lukt vraag hulp bij familie of buren - en als laatste heeft de gemeente een vangnetfunctie. De groep die in aanmerking komt voor het vangnet wordt groter, je ziet bijv. dat er steeds meer gebruikt gemaakt wordt van de voedselbank. Daklozen zijn een doelgroep die gebruik mogen maken van het gemeentelijk vangnet. Het is daarom belangrijk dat deze groep bekend is en ingeschreven staat in de gemeentelijke basisadministratie en een vaste woonplek heeft want dat is de basis voor verdere hulpverlening.

Doordat de gemeente Barneveld veel vakantieparken heeft trekt dit ook mensen aan van buiten de gemeente die vaak illegaal in een vakantiechalet wonen. Het kan niet de bedoeling zijn dat Barneveld mensen van buiten de gemeente gaat opvangen, het zg. aanzuigende effect. Daarom willen we graag in beeld hebben hoe we onderscheid kunnen maken tussen mensen die uit Barneveld komen en die van elders.

Het is ook goed dat de illegale bewoning op vakantieparken in beeld wordt gebracht maar dan moet je wel een alternatief hebben voor deze mensen. Als Christenunie denken we dat bewoning van kantoorpanden een goed alternatief is en daarom willen we ook dat hier expliciet aandacht voor komt in de notitie die in het 4 de kwartaal van dit jaar verschijnen zal en die gaat over herbestemmen van kantoorpanden.

Gemeente Ede speelt een belangrijke rol bij de opvang van daklozen in de regio. Maar hier zijn wachtlijsten en de ChristenUnie vindt het belangrijk dat mensen die in Barneveld verblijven zoveel mogelijk in hun eigen sociale omgeving kunnen blijven. In overleg met Ede moeten de mogelijkheden hiervoor besproken worden.

Maar nu op korte termijn moeten de bewoners van de Mercuriusweg35A worden geholpen en vragen wij om de termijn van handhaving op te schorten tot 1 mei 2015. Die periode moet dan gebruikt worden om een andere woonplek te vinden voor de mensen die nu op Mercuriusweg 35A wonen samen met de pandeigenaar en stichting Bemoeizorg. En de gemeente moet hierin actief meedenken.

De motie is ingediend en de gehele raad uitgezonderd de VVD heeft de motie ondersteund. Het bezwaar van de wethouder was vooral het veiligheidsrisico op deze locatie vanwege het naburige chemische bedrijf Denka International. Maar in een rapport over veiligheid, wat bij het bestemmingsplan van Harselaar hoort, staat duidelijk dat er geen extra maatregelen genomen hoeven worden wat veiligheid betreft. Daarom vinden wij het verantwoord dat deze mensen nog een half jaar op deze locatie kunnen blijven.

Jaap van den Top

Klik hier om de motie van de ChristenUnie, Pro98 en Burger Initiatief te lezen.

Reacties op 'Daklozen in Barneveld, ook onze zorg!'