Aantal keer gelezen

ChristenUnie stemt van harte in met Detailhandelsvisie Voorthuizen

bunckmanpleindinsdag 07 oktober 2014 18:12

Tijdens de Raadsvergadering van 30 september heeft de ChristenUnie ingestemd met de Detailhandelsvisie Voorthuizen. Wanneer er voor het eerst over het opstellen van deze visie is gesproken is de fractie niet duidelijk, maar in ieder geval is er in 2007 al een startnotitie aan vooraf gegaan en heeft het College in 2010 een eerste versie van de visie aan de Raad voorgelegd.

Deze visie zorgde jarenlang voor veel discussie in de Raad rondom de vraag of er een grote Albert Heijn in Blankensgoed neergezet kon worden. Uitbater Gerard van den Tweel en het College van B&W wilden dit graag. Ook een deel van de Voorthuizense bevolking zag hier wel heil in. Toch heeft de ChristenUnie zich hier steeds fel tegen gekeerd. Het neerzetten van een dergelijke winkel in Blankensgoed zou stimuleren dat er minder klanten naar het centrum gaan hetgeen tot gevolg zou kunnen hebben dat niet alle winkeliers hun winkel open kunnen houden en leegstand dreigt. In een dorp ter grootte van Voorthuizen moet je winkels vooral bij elkaar zetten, zodat er meer klanten naar het centrum komen die een bezoek aan meerdere winkels combineren.

Gelukkig heeft Gerard van den Tweel, uitbater van de Albert heijn, zijn plannen veranderd en wil hij nu een supermarkt neerzetten op de huidige locatie van de Rabobank. Ook daar kan hij uitbreiden en zorgen voor voldoende parkeerplaatsen. Op die locatie versterkt de Albert Heijn de omringende winkels.

Nu de strijd om de Albert Heijn beëindigd is, heeft het college aan de Raad een visie voorgelegd die in samenwerking met belanghebbenden tot stand is gekomen en waarin samen met de Ondernemersvereniging en met vastgoedeigenaren tot een versterking van het centrum moet worden gekomen. Dat is precies waar de ChristenUnie de afgelopen jaren zo hard voor gestreden heeft.

Het is dan ook niet verrassend dat raadslid Lukas Scheijgrond, woordvoerder voor wat betreft detailhandel, in het debat aangaf van harte met dit voorstel te kunnen instemmen. Daarbij gaf hij aan dat er echt wel enige aanmerkingen bij het stuk gemaakt kunnen worden. Zo kan je je afvragen of doelen waarvoor een aantal winkels van locatie moeten veranderen niet als wensdenken moeten worden afgedaan. Echter, je zou dit ook ambitieus kunnen noemen.

De ChristenUnie is dus erg tevreden met deze detailhandelsvisie. Maar zo’n visie is pas het begin. Nu moeten College, OVV en vastgoedeigenaren aan de slag om de gestelde doelen te bereiken.

Zo’n doel is bijvoorbeeld om Voorthuizen nog meer te laten bruisen. In de zomer gebeurt er al veel, maar in de andere seizoenen kunnen we meer activiteiten georganiseerd worden, om klanten naar het centrum te trekken. Hiervoor wordt mogelijk reclamebelasting ingevoerd die de centrumondernemers moeten gaan betalen. Dat geld kan dan gebruikt worden voor promotie. In Barneveld leidt zo’n systeem tot grote tevredenheid onder winkeliers.

De visie is aangenomen. Het echte werk moet nu beginnen. Het centrum van Voorthuizen moet versterkt worden en leegstand moet buiten de deur gehouden worden. Het College, de ondernemers en de vastgoedeigenaren staan voor de taak om op die manier de leefbaarheid in het dorp te vergroten.

Reacties op 'ChristenUnie stemt van harte in met Detailhandelsvisie Voorthuizen'