Overdenking: Ds M.P.D. Barth: Gods verhulde komst

Bijbel-webformaatdinsdag 18 december 2012 20:10

Johannes 1:14. Het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond…

Als de koningin ergens op bezoek komt, is het altijd een grote drukte. Eerst rijden er dan politiemotoren voorbij. Dan komt er een hele mooie auto, of de Koninklijke bus, of soms zelfs de gouden koets waar de koningin dan uitstapt. Er lopen vaak allerlei hoogwaardigheidsbekleders omheen. De burgemeester, ambtenaren, lijfwachten en de pers.

Het is altijd wel leuk om te zien hoe uitgelaten iedereen is als de koningin op bezoek komt. Kinderen hebben vaak vlaggetjes beet en sommige mensen dragen oranje hoeden. Maar eigenlijk als je het goed beschouwt heeft niemand er echt wat aan. Want de koningin heeft geen tijd en geen gelegenheid om zich in ons persoonlijke levensverhaal te verdiepen. Ze loopt alleen maar even langs. En als je geluk hebt zie je ze even. Dan kun je zwaaien.

Daarom pakt ze het soms anders aan. Tien jaar geleden, tijdens de MKZ-crisis, is ze een keertje incognito naar Oene gegaan. In Oene waren toen heel wat boeren getroffen door deze crisis. Op een zondag is de koningin toen in haar eentje naar de kerk gegaan in Oene. Ze zat gewoon tussen de mensen. Er was geen pers bij, geen lijfwachten en geen hoogwaardigheidsbekleders.

Na afloop van die dienst dronk ze in de pastorie met enkele getroffen boeren een kopje koffie. En werd er gesproken over het leed wat deze boeren was overkomen. Op die manier kwam ze heel dichtbij.  Sindsdien wil niemand in Oene meer een verkeerd woord horen over de koningin. Dat kunnen we ons wel voorstellen.  Wat een koningin! Ze kwam gewoon tussen ons in staan en ze was helemaal een met ons, zei er later iemand. Ze was zo menselijk. Ze kwam echt onder ons.

Johannes zegt iets soortgelijks: Het Woord (Jezus) heeft onder ons gewoond. Eigenlijk vieren we met Kerst dat God ook zoiets gedaan heeft. God zocht contact met ons. In Jezus kwam Hij heel dichtbij. Onder ons.  De Heere God had ook naar de wereld kunnen komen in al Zijn heerlijkheid en majesteit. Dan zou Hij omringd worden door engelen. De aarde zou dan beven. Dat zou gigantische spectaculair zijn. Dan zou er niemand meer zijn die twijfelde aan Gods bestaan. Want iedereen zou God zien.

Het punt is alleen: Wat zouden we daarmee opschieten? Want vanwege Gods grote majesteit en Zijn heiligheid zou Hij nooit persoonlijk dichtbij ons kunnen komen. Volgens de Bijbel is God zo heilig en is Hij zo verheven dat we het niet eens zouden overleven als we Hem zouden zien in al Zijn heiligheid. Om deze reden kwam God incognito naar de aarde. Verhuld. Onopvallend. Incognito. Hij werd gewoon mens, net zoals wij zijn. Als een kind werd Hij geboren in Bethlehem. Hij kwam tussen ons in wonen, zodat we persoonlijk contact met Hem kunnen hebben. God is in Jezus voor ons dus toegankelijk geworden.

Het mooie is dat God in Zijn Zoon Jezus nog veel meer voor ons deed dan de Koningin in Oene.  Want de koningin kon met die boeren alleen maar praten en haar meeleven betuigen. Maar ze kon die boeren niet echt helpen. Hun koeien waren vernietigd. Daar kon de koningin ook niks meer aan doen. Maar God kwam in Zijn Zoon persoonlijk naar ons toe, om ons te redden.  Om ons te behouden. Er is dus alle reden toe om feest te vieren met Kerst. Want het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond…

Er is nog wel een probleem. Omdat Jezus zo één met ons geworden is, is het wel moeilijk geworden om Hem nog te zien. Want Hij kwam ter wereld net als wij. Heel gewoon. Als een kind. Dat is dan ook de reden waarom veel mensen moeite hebben om in Hem te geloven. Om te geloven dat Jezus echt de Zoon van God is. Maar met de kerk der eeuwen geloven wij dat Jezus met Zijn lichaam bij God de Vader is. Maar met Zijn Geest is Hij nog altijd aanwezig in ons bestaan. En door Zijn Geest schenkt Hij ons het zicht op Hem. Want Hij is vlees geworden. Hij is onder ons gekomen om verloren mensen zalig te maken.

Ds. M. P. D. Barth
PKN Barneveld