Overdenking Gert van den Top de derde dinsdag van september

bijbelmaandag 08 oktober 2007 19:02

Als ik dit schrijf is het de derde dinsdag in september. Heel politiek Nederland, en niet te vergeten heel journalistiek Nederland, is al dagen druk in de weer want het wordt dé dag van het jaar, Prinsjesdag.

Het presenteren van de miljoenennota, de kosten en baten van het beleid voor het komende jaar. Een spannende tijd, zeker voor het team dat samen het beleid in elkaar heeft gezet en die zo goed mogelijk de te besteden gelden heeft verdeeld over het beleid waar zij voor staan.

Kritisch, zéér kritisch werpen de journalisten zich op het gepresenteerde beleid dat scherpe vragen en beschouwingen moet doorstaan. Zij zijn dat immers verplicht aan het volk dat aan de zijlijn meekijkt en luistert. We willen er allemaal beter van worden. Meer zorgvoorzieningen, koopkracht, voldoende werk, noem maar op. Dat is toch waar we voor gáán en samen maatschappelijke verantwoordelijkheid voor dragen?

Ineens kwam bij mij een gebeurtenis in gedachten in de tijd dat Jezus op aarde rondliep.Het gaat om iemand die veel geld te besteden had. Jezus zegt tegen hem dat hij alles moet verkopen wat hij heeft en daarna moet hij terugkomen en Jezus volgen. Matt. 19 : 21 Nu zegt Jezus daar nog wel wat bij! Als je volmáákt wil zijn dán moet je dat doen.

Is het niet zo dat wij het volmaakt vinden als al ónze belangrijke doelen voldoende geld krijgen om tot maximale ontplooiing te komen? Wat een spanningsveld creëert Jezus hier! Is er misschien nog ergens een geheim dat ik nog niet ontdekt heb? Jezus zal terugkomen om Zijn koninkrijk te vestigen, een volmaakt rijk, een rijk waar vrede heerst, blijkbaar met andere middelen tot stand gebracht en in stand gehouden dan die wij hanteren.

Het is alsof Jezus ons uitdaagt om wat meer na te denken over andere waarden in en voor ons leven.  Wellicht is deze derde dinsdag in september een uitgesproken moment om daarmee te beginnen...?

Gert van den Top, Oudste, Evangeliegemeente De Fontein.

Archief > 2007 > oktober