Werkbezoek Arie Slob aan HDS

ramen wassen2zaterdag 02 december 2006 09:44

Op zaterdag 18 november, middenin de ChristenUnieampagne voor de Tweede Kamerverkiezingen, gingen wij  op werkbezoek bij de HDS in Barneveld. De ChristenUnie was vertegenwoordigd door Arie Slob (2e Kamerlid), Esmee Wiegman (kandidaat tweede kamerlid), Leen Verweij (onze wethouder) Remco Tamminga (onze voorzitter) en namens de gemeenteraadsfractie Tjitske Kuiper en ondergetekende.

Zoals een ieder wel weet is de HDS een christelijke organisatie voor zorg en welzijn die naast maatschappelijk werk ook heel veel doet in de gemeente Barneveld op het gebied van huishoudelijke zorg.

In het kader van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (een nieuwe wet op het gebied van zorg en welzijn) moest er Europees aanbesteed worden en is onlangs bekend geworden dat de  voorlopige gunning door andere zorgorganisaties is binnengehaald.  Dit kwam hard aan bij de medewerkers van de HDS en ook bij een groot deel van de Barneveldse bevolking, die de kwaliteit van de geleverde zorg van de HDS zeer waardeert. Er leven dan ook veel vragen.

We werden bij de HDS ontvangen door de directeur Tom van de Belt en adj.directeur Jaap van der Meiden en een groot aantal medewerksters op het gebied van de huishoudelijke zorg. Na een uitleg over wat de HDS allemaal doet, hebben we vooral geluisterd naar de problematiek rond de huishoudelijke zorg. Het was vooral ook goed te horen wat dat met de medewerksters persoonlijk doet.

Ons werd wel duidelijk dat de Tweede Kamerfractie van de ChristenUnie  bij de behandeling van de WMO samen met andere partijen veel wijzigingen ten goede voor elkaar gekregen heeft.  Een van de belangrijkste van die voorstellen was wel de mogelijkheid om via een persoonsgebonden budget (PGB) huishoudelijke zorg in te kopen bij een organisatie die bij de zorgvrager past. Zoals ook in de Barneveldse situatie kan men hierdoor bijvoorbeeld zorg inkopen bij een specifiek christelijke organisatie zoals de HDS, buiten de geselecteerde zorgverleners om. In Barneveld heeft het college op voorstel van Leen besloten om de vergoeding van de huishoudelijke zorg via de PGB op 100 % te stellen. In vrijwel alle gemeenten in Nederland is dit op 75%.

Arie Slob gaf ook nog aan dat het een behoorlijk risico oplevert als je zoals in Bunschoten identiteit mee laat wegen bij de aanbesteding. In Bunschoten heeft dat criterium gelukkig niet de doorslag gegeven bij de gunning. Als dat wel zo was geweest, was de kans groot dat andere zorgverleners met succes hiertegen in beroep waren gegaan met alle gevolgen van dien.

Samenvattend kan ik zeggen dat het een heel nuttig werkbezoek is geweest waarbij er goed naar elkaar geluisterd is en er begrip was voor elkaars standpunten en verantwoordelijkheden. Arie heeft de uitwerking van de verplichte aanbesteding in onze gemeente nu van dichtbij meegemaakt en het is belangrijk dat hij bij de evaluatie van de WMO de gevolgen van deze aanbestedingen goed voor het voetlicht kan brengen in Den Haag. Net als in meer plaatsen in het land pakt dit voor zeer ervaren en gewaardeerde organisaties soms ronduit slecht uit.

Ed Blankenstijn

Reacties op 'Werkbezoek Arie Slob aan HDS'