Vragen over derde hockeyveld MHCB - Is alles gedaan om overlast te voorkomen?

Sportveld MHCBvrijdag 24 juli 2015 13:49

Toen de gemeenteraad in 2013 instemde met het derde hockeyveld voor de MHCB, was dat onder voorwaarde dat licht- en geluidsoverlast zouden worden beperkt door een aantal concrete maatregelen. Nu ligt het veld er, maar niet alle maatregelen zijn uitgevoerd, waardoor er teveel overlast is. Peter Spruijt heeft namens de fractie vragen gesteld over wanneer de beloofde maatregelen worden genomen.

Hieronder de schriftelijke vragen:

22 juli 2015

Onderwerp: Derde hockeyveld MHCB

Geacht College,

Op grond van artikel 37 van de Organisatieverordening van de gemeenteraad stellen wij u enkele vragen over het nieuw aangelegde derde hockeyveld van de hockeyvereniging M.H.C. Barneveld.

Het bestemmingsplan voor het derde hockeyveld is in 2013 vastgesteld, nadat de hockeyvereniging de behoefte aangaf voor extra velden. Omwonenden maakten bezwaar tegen de plannen, omdat zij vreesden voor de overlast die de velden met zich mee zouden brengen. Na aanpassing van het bestemmingsplan en na toezeggingen over het beperken van overlast heeft de gemeenteraad uiteindelijk ingestemd met de aanleg van 1 extra veld.

Om de overlast van licht en geluid te beperken zijn er destijds verschillende maatregelen voorgesteld, namelijk: een grondwal van 3 meter hoog, bomen met onderbeplanting, inkijkbegrenzers op de verlichting en een geluidsreducerend rubber op de stootplanken achter de doelen. Deze maatregelen zijn -zoals uit onderstaande citaten blijkt- genoemd in de toelichtende memo van 2 juli 2013, de toelichting van het bestemmingsplan en in het raadsdebat.

Citaat uit de toelichtende memo bij het gewijzigde raadsvoorstel:

“Wel is duidelijk geworden … dat er meer behoefte bestaat om de omwonenden tegemoet te komen in de bezwaren ten aanzien van de geluids- en lichtoverlast. … In het voorgaande bestemmingsplan is reeds een grondwal van 2 meter opgenomen met daarop een groenstrook, maar deze wordt ter hoogte van de noordzijde en oostzijde van het hockeyveld verhoogd naar 3 meter. … De grondwal heeft een afschermende werking voor het geluid en het zicht op de velden en in combinatie met de groenstrook ook voor het licht”

Citaat uit de toelichting van het bestemmingsplan:

“Aan de noord en oostzijde van het hockeyveld zal de grondwal worden verhoogd naar 3 meter. ... De te gebruiken bomen om wat hoger opgaand groen te verkrijgen zijn: Els en Es. Te gebruiken soorten om een gesloten onderbeplanting onder de bomen te verkrijgen zijn: Hazelaar, Veldesdoorn, Kardinaalsmuts ,Vuilboom, Liguster, Gele kornoelje en Hulst. De grondwal met beplanting zal naar verwachting een dempend effect hebben op het geluid afkomstig van de velden en zal tevens het zicht wegnemen en de lichthinder verder beperken.”

En:

“de lichthinder is sterk gereduceerd door het gebruik van inkijkbegrenzers die op de armaturen gemonteerd zijn.” (dit is tevens het uitgangspunt van het lichthinderonderzoek)

Citaat uit de notulen raadsvergadering 9 juli 2013:

“De reactie van het college op de eerste termijn: Die wal wordt inderdaad beplant … dus het wordt een grondwal met daar bovenop een groenstructuur zodat die samen behalve licht ook een behoorlijke geluidsreductie met zich mee zal brengen.”

Na een gesprek met omwonenden en een locatiebezoek hebben we moeten constateren dat niet alle maatregelen volledig zijn gerealiseerd. De grondwal en het geluidsreducerende rubber zijn gerealiseerd en daar zijn we blij mee, maar de overige maatregelen zijn niet of niet volledig gerealiseerd:

• De grondwal is aangeplant met groen van dermate klein formaat dat er de komende jaren nog geen sprake kan zijn van licht en geluid reductie.
  • De lampen zijn niet voorzien van inkijkbegrenzers.

De genoemde maatregelen zijn van grote waarde voor de omwonenden en speelden een belangrijke rol tijdens de besluitvorming. Om die reden stellen wij u graag de volgende vragen:

1. Bent u het met ons eens dat de aangeplante bomen van onvoldoende formaat zijn om in de komende jaren te kunnen spreken van licht of geluid reductie?
  2. Bent u het met ons eens dat inkijkbegrenzers op de verlichting het uitgangspunt was van het lichthinderonderzoek bij het bestemmingsplan, maar toch niet gerealiseerd zijn?
  3. Hoe gaat u er voor zorgen dat alle in het bestemmingsplan genoemde en tijdens het debat toegezegde maatregelen worden gerealiseerd op een manier die leidt tot werkelijke reductie van licht en geluid? Bijvoorbeeld bomen van minimaal 3 meter hoog en goed afgestelde inkijkbegrenzers.
  4. Op welke termijn mogen omwonenden verwachten dat de maatregelen zijn gerealiseerd?

Bij de ingekomen stukken van de raadsvergadering van 8 juli 2015 zat een brief van omwonenden over licht- en geluidoverlast. In uw reactie geeft u aan dat u een lichthinderonderzoek zal uitvoeren. Daarnaast gaat u in gesprek met de hockeyvereniging over de reductie van licht- en geluidoverlast. Wij waarderen het gesprek met de hockeyvereniging en zijn benieuwd naar de uitkomst daarvan. Toch willen wij graag de volgende vraag stellen om helderheid te krijgen over uw intentie met de twee voorgestelde acties.

1. Bent u het met ons eens dat de uitkomst van een lichthinderonderzoek en eventuele afspraken met de hockeyvereniging u niet ontslaan van de plicht de maatregelen te realiseren die ten grondslag hebben gelegen aan het vaststellen van het bestemmingsplan?

De ChristenUnie hecht grote waarde aan sporten en sportvoorzieningen. Wij vertrouwen erop dat de aanleg van het derde hockeyveld voorziet in de behoefte van de hockeyvereniging en haar leden. Bovenstaande vragen zijn gericht op het naleven van afspraken met omwonenden, zodat we sporten en wonen goed kunnen blijven combineren in onze dorpen.

Hoogachtend,

Namens de ChristenUnie fractie

Peter Spruijt
Lukas Scheijgrond