Hoge opkomst op Wauw-avond ChristenUnie over jeugdzorg!

WAUW Werkplaats over pleegzorg5donderdag 18 juni 2015 22:00

Donderdagavond 18 juni hield de ChristenUnie Barneveld een avond in de Hoge Schuur in De Glind over pleegzorg. Veel pleegouders en gezinsouders van organisaties als Intermetzo, Driestroomhuizen, SGJ, Lindenhout, Leger des Heils en de Rudolphstichting schoven aan. Het thema was: Wie zorgt er voor onze kinderen?

Jezus zette in zijn tijd het kind centraal! Doen wij dat ook in onze tijd? Zo opende Wilma Heijkoop de avond. Hierna volgde een speeddate moment waarin men 3 maal van gesprekspartner wisselde om kennis te maken met mensen van andere organisaties.

Claudia Melissen vertelde het een en ander vanuit haar jarenlange ervaring met pleegzorg. Zij liep aan tegen het feit dat kinderen uit verschillende gemeenten komen. Dan heb je soms met 3 gemeenten contact. En de gemeente van herkomst van de kinderen zorgt voor de financiën. Er wordt nogal bezuinigd en meerdere ouders liepen aan tegen de wisselingen van gezinsvoogden en pleegzorgwerkers. Dit geeft soms nogal fustratie. Martin Bobeldijk vroeg zich af of er zo geen expertise bij organisaties ‘wegloopt’?

Tineke van der Peut vertelde over het project “Meeleefgezin”. Dit draait in Veenendaal en is opgezet voor ouders met psychiatrische problemen die kinderen hebben tussen 0 en 4 jaar en zelf wel basiszorg aan hun kinderen kunnen geven.

Heimen Schuring leidde daarna een rondetafelgesprek. Hierin kwamen vele aspecten van pleegzorg en gezinsouders aan de orde. Pleegzorg verleent men naast een eventuele baan. Gezinsouder ben je als één van de partners professioneel gezinsouder is en daar voor betaald wordt. Alda en Wim Post vroegen zich af hoe je gezinsouder kon worden met een MBO niveau.

Shane Lasscher merkte op dat men in het voorveld, preventief dus, zoveel mogelijk probeert op te lossen. Tineke vertelde dat in Veenendaal bij het CJG meer mensen werken dan voorheen. Het is belangrijk de juiste mensen op de juiste plaats te hebben. En als er vragen zijn, ga in gesprek met de gemeente van herkomst, zoek in je netwerk en weet wat je wilt, aldus Peter Brons van gezinshuis Bethesda uit Voorthuizen.

Anja en Wim van der Vegte merkten op dat het erg belangrijk is hoe je het belang van het kind dient. Het komt een enkele keer voor dat men bij organisaties goed moet nadenken over welk kind het gaat. Gekend worden en goed communiceren is zeer belangrijk!

Paul Blom beaamde dat zij als pleegouders heel goed contact hadden met hun organisatie.

John van Kleeff merkte op: Hoe zichtbaar ben je bij je gemeente? Shane Lasscher voegde daaraan toe: ‘zet als het nodig is je gezinsvoogd in!’ .

Gerard de Jong van de Rudolphstichting vertelde over inhuisplaatsingen van Alliantie Kind in gezin. Zijn voorganger René Clarijs pleitte op het 100-jarig bestaan van jeugddorp De Glind, vorig jaar november, hier ook voor. Kinderen horen op te groeien in gezinnen en als het kan niet in tehuizen!

Hij gaf als tip: geef De Glind als ondertiteling: Het sociaalste dorp van Nederland! En een concept zoals in De Glind vind je nergens in Europa, waar 3 milieus (gezin, school en vrije tijd) bij elkaar komen. Hoe kunnen we dit in Barneveld samen met de gemeente en de politiek zoveel mogelijk benutten? Hoe kunnen nog meer Barneveldse organisaties gebruikmaken van de vele bedrijven uit De Glind? We moeten elkaar opzoeken! Een avond als deze vraagt om een vervolg met belanghebbenden, politici en mensen van gemeente Barneveld. Nu is het soms nog te versnipperd en weet men soms niet goed waar de benodigde informatie te halen is.

Anja van der Vegte vertelde dat men in Voorthuizen een groep pleegouders heeft die jaarlijks 3 maal bij elkaar komt om ervaringen uit te wisselen. Een goed netwerk om ervaringen de delen is belangrijk! Gerlinda Wolswinkel vertelde over het project Geborgenheid in de Hervormde Kerk Barneveld, waarin men ook ouders voor ondersteuning, kortstondig en dichtbij, aan elkaar probeert te koppelen.

Marjan van Vliet van Driestroomhuis De Schaapskooi merkte op dat nu er minder mensen beschikbaar zijn in de hulpverlening dit soms ook meer rust geeft. Ook voor de kinderen en jongeren waar het om gaat.

Alle ouders beaamden dat ze een ‘baan’ hadden die 24 uur per dag en 7 dagen per week doorging. Een vorm van respijtzorg voor hen was zeer welkom! De Rabobank heeft in het verleden een dag georganiseerd in de Beeldentuin in Garderen. Hier was men erg positief over.

Al met al was het een zeer zinvolle avond die om een vervolg vraagt, zo merkten veel bezoekers op, die nog lang bleven napraten.

Reacties op 'Hoge opkomst op Wauw-avond ChristenUnie over jeugdzorg!'