Aantal keer gelezen

Verruiming openingstijden horeca - voor welk probleem is dit de oplossing?

biermarktwoensdag 08 april 2015 22:00

Uitgaan moet gezellig zijn, moet veilig zijn en mag geen overlast veroorzaken. Maar gaat dat lukken als de horeca een uur langer open blijft? De ChristenUnie betwijfelt dit en de fractie heeft via een aantal moties de scherpe randjes van de verruiming weten af te halen.

Hieronder de bijdrage van fractievoorzitter Heimen Schuring. De commissiebehandeling is door ons burgercommissielid Henk Wiesenekker gedaan. De drie moties, die in de bijdrage worden genoemd, zijn alledrie aangenomen.

Uitgaan moet gezellig zijn, moet veilig zijn en mag geen overlast veroorzaken. Als een van deze drie voorwaarden niet goed ingevuld is, gaat het mis. Vanavond praten we over een pilot voor ruimere sluitingstijden. Maar voor welk probleem is dit voorstel de oplossing? In de motie wordt een aantal redenenof problemen genoemd waarom de sluitingstijden verruimd zouden moeten worden, maar dit wordt verder niet met argumenten onderbouwd. Want, voorzitter, wordt de verkeersveiligheid verbeterd als de kroegen tot 3 uur open blijven? Is er nu sprake van verhoogde verkeersonveiligheid? De indieners hebben hier geen onderbouwing voor gegeven… En de sociale controle verbetert als jongeren in hun eigen kern uitgaan. Is dat zo? Jongeren gaan veelal als groep op stap en dan is de sociale controle net zo goed als wanneer er in Ede gestapt wordt, of waar dan ook. Ook geen valide argument dus.

Ruimere sluitingstijden leiden ook tot minder overlast. Althans dat is wat de indieners van de motie ons voorhouden. Ook hiervoor geen onderbouwing. Sterker nog: de praktijk is dat, hoe langer de kroegen openblijven, hoe later mensen op stap gaan en dus ook weer later naar huis gaan. En daarmee blijft het langer rumoerig op straat. Je zou er maar naast een horecagelegenheid wonen

In dit verband willen wij het goede werk van de stichting Vroeg op stapnogmaals onder de aandacht brengen. Zij pleiten al geruime tijd voor het keren van de trend van het steeds later uitgaan. Ga vroeger op stap! En ga daarmee ook weer vroeger naar huis. Het blijkt namelijk dat onze jongeren drie a vier uur lang stappen en dat ze pas naar de kroeg gaan als het gezellig is. Je wilt niet als eerste in een kroeg staan, het moet er bruisen! Als we nu met zn allen afspreken dat we vroeg op stap gaan, is het al vroeg gezellig in de kroeg en kunnen we na die drie a vier uur weer vroeg naar huis. Volgens ons dat goed voor iedereen: voor het uitgaande publiek en hun ouders, voor de horecaondernemers en voor de omwonenden! Vroeg op stapbevorderen in de regio. Dat is pas een goed idee!

Voorzitter, u merkt het, de ChristenUnie is niet enthousiast over de motie. De belangrijkste maatschappelijke argumenten zijn niet onderbouwd en is het verruimen van de sluitingstijden een doel op zich. Dat mag, maar wees daar dan ook eerlijk in. Omdat het zo maar eens zou kunnen dat er toch een meerderheid voor de motie ontstaat, hebben wij een aantal moties voorbereid, die duidelijke kaders meegeeft aan de pilot. We helpen de indieners dus door de voorwaarden rond de pilot beter neer te zetten.

De eerste motie die wij willen indienen, gaat over de instaptijd. Deze tijd willen wij op 1 uur houden, waardoor er na 1 uur niet meer gewisseld kan worden van kroeg, waardoor een meer gespreide uitstroom wordt bevorderd. Hierdoor ontstaat meer rust op straat en dat is in het belang van de omwonenden. (in de tweede termijn is deze tijd aangepast in 1:30, hierdoor is een meerderheid voor deze motie ontstaan)

De tweede motie gaat over de evaluatie van de pilot. Wij pleiten voor tussentijdse evaluaties. Waarom een jaar wachten met de evaluatie, terwijl de effecten al eerder zichtbaar zijn? Daarnaast willen wij dat er duidelijke criteria gebruikt worden bij de evaluatie. Bij de evaluatie moeten ook de doelen die Pro98 en BI in hun motie genoemd hebben worden geëvalueerd:

• Verbetering verkeersveiligheid
  • Verbetering sociale controle
  • Gaan mensen vaker in hun eigen dorp op stap?
  • Kleinere kans op escalatie
  • Minder overlast

Een derde motie wordt / is door de SGP ingediend en is ook door ons mede ondertekend. Wij pleiten voor het vernieuwen van het horeca-convenant. Het lijkt ons zeer verstandig om eerst goede afspraken te maken met de horeca, voordat de pilot van start gaat. Bovendien is het huidige convenant al meer dan 10 jaar oud en daarom ook toe aan vernieuwing. In het vernieuwde convenant moeten goede afspraken gemaakt worden over de manier waarop de instaptijd en de sluitingstijd wordt nageleefd. Stel een portier verplicht, die op de tijden let, maar ook ervoor zorgt dat het op straat rustig blijft als de bezoekers naar huis gaan. Zorg er verder voor dat vanaf de start van de pilot (als die er komt...) de nacht BOA mee doet.

Voorzitter, uitgaan moet gezellig zijn, moet veilig zijn en mag geen overlast veroorzaken. Wij denken niet dat de pilot met verruiming van sluitingstijden hier positief aan bij zal dragen. We denken wel dat onze moties de scherpe randjes van de pilot af halen. We bevelen onze eigen moties daarom van harte aan!!

Reacties op 'Verruiming openingstijden horeca - voor welk probleem is dit de oplossing?'