De Puurveense Molen, eindelijk de molen terug in Kootwijkerbroek!

Puurveense molenwoensdag 08 april 2015 22:10

Op 14 februari 1964 is de Puurveense molen totaal verbrand. En 51 jaar later is de bouw van de nieuwe Puurveense molen gestart en de verwachting is dat hij dit jaar zijn rondjes weer zal draaien. De wens om de molen te herbouwen leeft in Kootwijkerbroek en daarom werd in 1989 de Stichting de Puurveense Molen opgericht.

De Stichting ging aan het werk en kocht het rijksmonument de molen " de Vrees " te Winterswijk. Toen werd het lange tijd stil. Wie gaat de molen betalen en waar moet hij komen te staan waren twee belangrijke vragen die eerst moesten beantwoord worden. Verschillende politieke partijen trokken aan de bel maar het bleef stil in het gemeentehuis. Toen werd de locatie aan de Walhuisweg bekend gemaakt en de provincie zou met 5 ton subsidie over de brug komen. De bestemmingsplanwijziging werd na enkele hobbels vastgesteld en de bouw kon beginnen. Wat het bestemmingsplan betreft en de daarbij behorende hobbels, wil mijn fractie de waardering uitspreken voor de inzet die de wethouder hierin heeft getoond om dit voor elkaar te krijgen.

De bouw van de molen kost een miljoen. De provincie geeft 5 ton subsidie dan blijft er 5 ton over voor sponsoren en donateurs dit is zelfs voor een dorp als Kootwijkerbroek heel veel geld. Ik begrijp dat de Stichting Puurveense molen heel blij was toen de Bunte Vastgoed zich melde met een sponsorbedrag van 2.25 ton. Met dit bedrag erbij moet het wel lukken om het restant ook bij elkaar te krijgen.

Wat vind de ChristenUnie nu van deze deal tussen Bunte Vastgoed, de gemeente Barneveld en de Stichting Puurveense molen? De vraag is dan: hoeveel van deze 2.25 ton betaald de gemeente? Het antwoord op deze vraag zal wel nooit helemaal duidelijk worden.
Deze deal met een bouwclaim en een koppeling aan een maatschappelijk project (de molen) is in Barneveld uniek. Meestal wordt met een bouwclaim gewerkt als de grond al van een projectontwikkelaar is. Hier wordt een bedrag voor de bouwclaim betaald en een marktconforme prijs voor de grond op basis van de notitie grondprijzen 2014. De ChristenUnie vind dit een transparante manier van handelen. En het is een ondersteuning dat het advies van de externe deskundige dit bevestigd.

De Bunte Vastgoed betaald 2.25 ton voor een bouwclaim van 25 woningen. De directeur van Bunte Vastgoed heeft zijn wortels in Kootwijkerbroek liggen en onze fractie geloofd dat een groot deel van dit bedrag goodwill ten behoeve van de Puurveense molen is. Dat er ook een zakelijk belang bij zit is voor ons ook duidelijk en daar is ook niets mis mee.

Normaal zou in het exploitatieplan, dat bij het bestemmingsplan van het gebied rondom de molen hoort, een bijdrage voor de molen horen te staan maar de regels bij het bestemmingsplan staan dit niet toe. Daarom is een bouwclaim die grotendeels in Kootwijkerbroek ligt een goed idee. Zo betaald het grondbedrijf toch een bijdrage voor de molen. Dat hierdoor de woningen die Bunte Vastgoed gaat bouwen duurder worden geloven we niet. De markt zal zijn werk doen.

Gezien bovenstaande overwegingen zal de Christenunie voor dit raadsvoorstel stemmen en wensen wij de Stichting Puurveense molen heel veel succes met de bouw van de molen. Wat de ChristenUnie ook aanspreekt is het educatieve aspect dat verbonden wordt met de molen als het gaat om windenergie als duurzame energiebron. In deze molen komen heden, verleden en toekomst bij elkaar. Wind was vroeger een energiebron en zal dit ook altijd blijven. Kootwijkerbroek leeft van de wind.

Jaap van den Top

Reacties op 'De Puurveense Molen, eindelijk de molen terug in Kootwijkerbroek!'