Aantal keer gelezen

Wisselkoersen van de grondexploitatie 2015

bouwen vellerzaterdag 07 maart 2015 09:30

Het volgen van de bedragen die aan ons voorbijgaan over de grondexploitatie, lijkt op het volgen van wisselkoersen . Persoonlijk hebben we daar geen invloed op, maar er zijn altijd koersen die dalen en andere die stijgen. Ook zijn er perioden dat de koersen meer dalen en andere dat er meer stijgen.

Columbizpark
Bij de grondexploitatie is stijgen een groot probleem. De kosten gaan als het goed gaat voor de baat uit. En als je kosten maakt, moet je rente betalen. En als je die rente lang moet betalen, omdat er geen opbrengsten zijn, dan stijgen rente lasten, want je betaald rente over rente. En zo staat er in de grondexploitatie van Columbizpark op het eind een renteverlies van € 10.000.000 en dat over grond die gesaneerd is en die gekocht is voor het begin van de crisis. Zie daar de achtergrond van een te verwachten verlies van onze belastingcenten voor een bedrag van €14,3 milj.

Afwaarderen Scherpenzeelseweg
Wat onze fractie het meest verbaasde was de de afwaardering €4,4 milj  van de gronden bij de Scherpenzeelseweg. En dat omdat deze gronden mede zijn gekocht om een grote stankcirkel af te kopen. Volgens onze fractie moeten die kosten niet alleen ten laste van de gemeente komen, maar ten laste van iedereen die voordeel heeft van het wegvallen van deze cirkel. Wij vragen de wethouder dan ook bij om toekomstige aankopen meer inspanningen te doen om dit via de nota bovenwijkse voorzieningen te regelen.

Helder rapporteren
De ChristenUnie wil dat dit bedrag zichtbaar blijft in de rapportage totdat de gronden zijn opgeleverd. En deze manier van werken moet toegepast worden bij alle grondexploitaties.

Lichtpunten
Tegelijk zijn er nu gelukkig ook andere gronden in Barneveld die, mede door inzet van ons college, weer met een behoorlijke meeropbrengst worden verkocht.  Zo blijven er lichtpunten van € 4,5 milj voor 2014.

Negatief beeld
Toch blijft er nu nog steeds een negatief beeld. Want het mogelijk te verwachten verlies over alle gronden in Barneveld is na alle plussen en minnen toegenomen met € 3,6 miljoen en dus stijgt de voorziening op basis van de NUON reserve van 26,1 milj naar 29,7 miljoen.

Toekomst
 Als het herstel dat de andere gronden in Barneveld hebben laten zien doorzet, dan hoeft het niet zo te zijn dat al die miljoenen in rook vervliegen.Maar het is net als met wisselkoersen, de resultaten van gisteren zijn geen garantie voor de toekomst. We wensen het college wijsheid toe om in een veranderende wereld steeds verstandig te handelen. Want dat we als gemeente grond in eigendom hebben is noodzakelijk om te kunnen werken aan de verschillende uitbreidingswensen voor wonen werken en recreëren.

Bijdrage in de raad op 4 maart 2015 door Henry Buitenhuis

Reacties op 'Wisselkoersen van de grondexploitatie 2015'